2013. október 3., csütörtök

Pataki Viktor ~ AcePro/Line6 UX1/Pod Farm/Ableton Live/RiffWorks

Sziasztok, Pataki Viktor vagyok a Scream For Real együttes énekese és gitárosa, és szeretném bemutatni Nektek a felszerelést, mely segítségével kínzom a néha előfordulp közönséget.
Először is, a hangszer melyen játszom egy AcePro márkájú, Dél-Koreai gitár. Tömör mahagóniból készült juhar borítással, rózsafa fogólappal. Menzúra standard gibson (628 mm), nagyon kényelmes rajta játszani. Pickupok gyáriak, nem láttam különösebb okot arra, hogy lecseréljem - teljesen jól szuperálnak. Minden egyebet a fényképről le lehet olvasni.
Legelőször kézbe véve a hangszert az tűnt föl, hogy jé, ezen sok a húr. Igen, 9 év gyakorlat a hathúros gitárokon eleinte picit kevésnek tűnt, de alig játszottam rajta két-három órát, és szerelmes lettem az új hangszerembe. Első dolgom volt, hogy lecseréltem a gyári húrokat (annak ellenére, hogy közép-kategóriás Dáridó húrok voltak) és fölraktam egy 68-12-es Elixir húrszettet. Gitár bedug, behangolás dropped G-re, és ment a 0000-00-0000-00-0000-00-0000-00 0~ igen sokáig.
Node, önmagában még nem szól egy elektromos gitár. Ütős, koncertképes erősítő fejet és szép nagy ládát vásárolni egy fiatal, pályakezdő zenésznek, mint nekem igencsak nehéz. Ezért próbálkoznak a hozzám hasonlók kombóval, mint ahogy én is tettem egy Harlem márkájú (Ti sem ismeritek? Hát én sem.) kínai, 60 wattos erősítővel, amit Artec Crazy Metal torzító-, és Vintage Phase-Shifter pedálokkal egész jó hangzásra tudtam bírni. Mindez még azelőtt volt, mielőtt megtértem a hét húrra, és mivel akkor nem volt igény igazán jó dzsi-dzsi-s hangzásra, el is voltam ezekkel a felszerelésekkel. Utána viszont elkezdett érdekelni a számítógépes gitár processzálás, ugyanis míg az ember megvásárol teszemazt kb. negyed millió pénzért egy erősítőt, addig egy szoftver és egy külső csatlakozású interfész ez tizedeannyiért modellezi neki. 
Épp ezért vettem meg a Line6 UX1-es külső hangkártyáját. Ezen a hangkártyán egy gitár- és egy mikrofonbemenet van, valamint egy fejhallgató kimenet elöl. Hátul az USB csatlakozóval lehet a PC-hez csatlakoztatni, mint hardvert. Az analóg kimenetet én a hifihez való csatlakoztatáshoz használom, de egy erősítőn keresztül ládához/gépi hangszórókhoz is csatlakoztatható az eszköz. A két poddal a mikrofon bevitel plusz gain-jét, és a kivitel erejét tudjuk beállítani. Érdemesebb erősebb géphez csatlakoztatni az eszközt (1GB+ RAM, 1.2GHz+ proci, nagy vinyó a felvételekhez stb.) de ez magától értetődő, ha valaki komoly studiómunkát akar végezni PC-n.
A Line6 UX1-es model mellé jár egy POD Farm nevű program, melynek a 2.5-ös frissítését ingyen le lehet tölteni. A program virtuális processzálást tesz lehetővé, amely azt jelenti, hogy különböző erősítők ill. pedálok modelljeivel zenélhetsz. Az egész szépsége az, hogy a lehetőségek tárháza igen nagy, és nem kell azon törni a fejünket, hogy most milyen erősítőhöz, milyen pedált akarunk venni, nem kell a fejünket a falba verni, hogy meggondoltuk magunkat, és a citromsárga boss torzító helyett vettük volna inkább a narancssárgát. Nem, itt minden lehetőséget ki lehet próbálni, illetve még bővíteni is lehet különböző kiegészítőkkel stílusra osztva (van metál kiegészítő is!), de ezek nélkül is lehet igazán szép ill. ütős hangzást generálni. És nem csak gitárra! Basszusgitár, és vokálos effektek tárházával is fel van szerelve ez a szoftver. Ha pedig tanácstalanok vagyunk, előre legyártott preseteket is kipróbálhatunk, és azok alapján megalkothatjuk a saját hangzásunkat.
Még megemlíteném az Ableton Live demót is, melyet mellé adnak, mely egy profi stúdiós program, és külön Line6-re specializált tutorial is van mellé. Én azóta is azt használom zene keverésére, és masteringelésére. A másik, egy ugyancsak hasznos program a RiffWorks, amely egy dob presetekkel ellátott 4 sávos looperként funkcionál. Az ütemmutatóval és tempóval ellátott felvételeket pedig összepakolgatva dalvázlatokat kaphatunk. Nagyon hasznos számok írásához.
Viszont mindezen örömök mellé felvetődik az a kérdés, hogy ez mind szép, és jó, de ezzel hogy lehet fellépni? Én nagyon naivan úgy gondoltam, hogy mind a fent felsoroltak mellé megvásárlom a Line6 MkII Express pedálját, melyet eredetileg a Line6 erősítő kombóihoz, a Spider szériákhoz lett kitalálva, de van
USB csatlakozó is, mellyel egy külső csatlakozású MIDI interfésszé tehető. Viszont nem számoltam azzal, hogy a számítógépnek, ha a másodperc töredéke is, de kell egy kis idő, amíg vált két preset között a POD Farmon. Ez még két gitárral nem feltűnő, és ügyes gitárjátékkal megoldható, de akkor is zavaró - bár minderről nem a Line6 tehet, hanem a számítógépem.
Nos, végeredményben azért mégiscsak azt tudom mondani, hogy a fent leírt felszerelésekkel én meg vagyok elégedve, ár-érték arányban igen jók, nyugodt szívvel ajánlom mindenkinek!

https://www.facebook.com/ScreamForRealOfficial



Len