2013. február 7., csütörtök

Nagy Gábor ~ Brunetti XLR -Evo

Sziasztok!
Nagy Gábor vagyok, a WasabiKht. zenekar gitárosa.Nagy örömmel tölt el, hogy bemutathatom nektek lassan 10 éve kedvenc erősítőmet, a Brunetti XLR-Evo-t.
A csöves erősítökhöz való elköteleződésem durván 20 éve kezdődött, amikor ballagási ajándékként egy Laney Sound fej birtokosa lettem, természetesen egy 4x12-es láda is járt hozzá.Igazi élmény volt a különböző tranzisztoros kelet-német kölcsöncuccok után egészséges gitárhangot hallani a próbateremben és koncerteken egyaránt.Hosszú ideig használtam, természetesen mindenféle torzítóval az erősítő előtt,megbízható, jó erősítő volt.Elégedettségem addig tartott, amíg a Zanzibar zenekar megalakulása után pár évvel Sidi, a zenekar másik gitárosa nem vett egy Mesa Boogie Dual Rectifier erősítőt.Nos onnantól kezdve képtelen voltam megszólalni, egyszerűen eltűnt a gitárhangom a Mesa mellett.(Akkoriban egyébként egy Hughes&Kettner Tbeman II -est köttöttem a Laney elé torzítás gyanánt.)
2003 tavaszán a zenekar több tagjával elutaztunk Franfurtba a Musikmesse-re, ami legnagyobb európai hangszerkiállítás és vásár, nézelődni, próbálgatni, szórakozni.Három napon keresztül nem tettem mást, mint erősítőket próbálgattam.Rengeteg dolgot kipróbáltam, de csak néhány dolog volt igazán érdekes a számomra, -persze tudom, ízlések és pofonok- a Diesel az VHT és a Brunetti márka.Ez utóbbival ott találkoztam először, és persze nem csak nekem, hanem a barátaimnak is feltűnt, hogy ott időzök a legtöbbet, az ő standjukhoz térek vissza a leggyakrabban.A hazaúton már tuti volt az elhatározás:szerzek magamnak egy Brunetti XLR -Evo fejet.
A cég olasz, egy modenai erősítő -guru Marco Brunetti alapította valamikor a 90 -es évek közepén, s a manufaktura méretéről annyit, hogy amikor megkerestem őket a tervemmel, visszakérdeztek, hogy biztosan kell -e a fej, mert ha igen, akkor elkezdik legyártani.:)Az erősítő egy Marshall JCM 800 modifikáció, Marco Brunetti azt tartotta a legjobb gitárhangnak(ebben lehet valami), azt vette kiindulási alapnak, tett hozzá plusz dolgokat.Az egyik legfontosabb fejlesztés az volt, hogy az alapvetően egy csatornás JCM 800 -ból, csinált egy 3 csatornás fejet, úgy, hogy a marshall -hang minden jó tulajdonságát megtartotta.Maradtak az EL34 -ek, bekerült 5db 12AX7, lett egy clean(zöld), boost(sárga) és egy XLead(piros) csatornánk.Mindhárom állás gyönyörűen hozza amit kell, a clean csilingel és dinamikus, a boost szép sűrű és dögös, az XLead énekel.Érthetőség, dinamika, kompresszáltság, gain-érzet tökéletes, zaj, gerjedés semmi. A következő már-már korszakalkotó újítás a párhuzaoms effekt -loop midizhetősége volt, ráadásul úgy, hogy a fejben van is hely gyárailag egy beépíthető rack -nek.Röviden:egy midipedállal nem csak az effekt-programokat váltod, hanem a fej hozzárendelt csatornáját is, kiváltva az erősítő lábkapcsolóját.Ez 10 évvel ezelőtt mindenképpen újításnak számított.Én egyébként hosszú ideig egy TC Electronics G- Major csavaroztam be oda, ma már inkább kis analóg pedálokat kötök az effekt -loopba.(Presze van olyan is, amit a gitár és a fej közé.) Mivel imádok kísérletezni, az évek alatt kipróbáltam azt is, hogy hogyan változik a hang, ha (persze munkapont állítással) az EL34 -eket 6L6 ra, vagy 6550WD -re cserélem.Egyik esetben a rock hang metálabb lett, a másik esetben hihetetlen volt a hangerő- és dinamika -növekedés.Mára szépen visszakanyarodtam az EL34 -ekhez, talán csak annyi újítás jön a közeljövőben, hogy a négy végfokcsőből(a fej 100Watt-os) kettőt kiveszek, mivel két lány is van a zenekarban. :)
Az erősítő megvétele után egy évvel 4x12-es Brunetti ládákat is vettem, ezekben 100Wattos Jensenek vannak, sőt a céget annyira megszerettem, hogy pár éve vettem egy Brunetti Maranello Combo-t is, a kis klubkoncertekhez.Ez egy kicsit másfajta hang, ebben EL84 -ek vannak, de ezt is imádom.Szóvak igazi szerelem ez, annak ellenére, hogy meg kellett szoknom, hogy a márkát szinte senki sem ismeri, rácsodálkoznak, fanyalognak, vagy éppen elámulnak a láttán az emberek.Ha pedig azt kérdezik:" Jól néz ki, de hogy szól?"Azt mondom:"Gyere el egy koncertre, és tele lesz a gatyád attól amit hallani fogsz!"!

http://www.facebook.com/wasabikht


Len