2012. december 11., kedd

Anafora ~ Jobban jár aki szeret

A Keeper of Dreams kapcsán ismertem meg valamikor év elején az Anafora nevű kezdeményezést. A srácok akkor tették közzé a Megtart a hajó című nótájukat. A projektatya Korb Tamás mellett feltűnt néhány új arc is és mára konkrét zenekarrá nőtte ki magát a dolog. Az új dalról és az univerzum nagy terveiről Korbiusz atyát faggattam.

Ez az Anafora a dolog már kicsit régebb óta működik mint azt az ember gondolná. Tomi mesélnél picit a kezdetekről? 
Hát a kezdetek kezdete az az volt, mikor 2001ben(?) összehoztuk az első bandánkat, ahol punkrock stílusban szabadítottuk magunkat a világra...ráadásul Road Crow néven, ami fokozottan hitvány név Nem volt egy nagy zenei orgazmus, sőt...de "kezdetnek" jó volt. Tóth Bálinttal - aki egész idáig Anafora "tag" volt -, ekkor kezdtünk el zenélni. De nekem voltak saját ötleteim is, függetlenül mindentől. Ezek azok az ötletek, amik amúgy azóta se fértek bele egyetlen zenekarba sem, ahol eddig játszottam. Mindig a "Korbi, ez már túl sok...", "Korbi, ez egy metálzenakar..." "Korbi ez egy reggae zenekar...", vagy "Korbi, ez a témád túl korbis" válaszokat kaptam. De ugye őrizgettem magamnak az Anafora vágyának álmát.. Volt két témám, amiket folyton átírtam, kiakasztva vele szegény Bálintot, aki nagyon lelkiismeretesen átjárt próbálni, miközben nem is volt semmiféle célunk, magnóra vettük a témákat, aztán én átírtam őket:D:D ez jellemezte az első érát.. Ezután jött, hogy elkezdtem dolgozni postás bácsiként, és elhatároztam, hogy csinálok egy egész albumot, Bálint dobol, én meg majd megcsinálok minden mást..elvégre nem ma kezdtem:D Szóval elkezdtük a felvételt kábé 2009ben, nem spórolva semmin, de tényleg szó szerint. A bibi a dologban, hogy a befektetett energia és pénz nem hogy vissza nem jött, de mg az eredményt se láttuk:D; a lemez azóta sem készült el, kivéve egy dalt (Megtart a hajó), amit közre tudtunk tenni közel egy éve, mint végleges felvételt. Amúgy egy nagyon jó kis lemez lett/lenne, sok finom pillanattal, sok hatással, hangulattal, mondanivalóval... remélem azért idén sikerül közzé tenni az egészet...ugyanakkor most mégsem ez a legfontosabb. Illetve az van, hogy elvagyunk tolódva időben:... nincs még rólunk nagyon semmi hír, közben 10-11 éve "létezünk", én és az anafora:D, továbbá van egy albumunk, és vannak új vonalas dalok, dalvázlatok is.. Magyarul, minden ami az eddigi pályafutásunkat jelölte, az meg sem történt:D Most kell szépen bepótolni minden kis lépést. Viszont úgy érzem, nem is lehetnénk jobban időben, egyszerűen eddig nem volt, nem tudott aktuális lenni az Anafora. 

Akkor végülis a lemezből lesz valami?
Gyakran beleesünk abba a hibába, hogy reménykedünk benne: "Idén elkészül!", Aztán Marci gondol egyet, és kiírja aztán meg jön a kínos csend..persze sokan nem verték eddig az ajtót érte, mint mondtam. Szeretnénk kihozni, és minimális költségből csinálni neki valami "eccerű de nem gagyi" formátumot, úgy értem: színes borító, cd matrica, kis kétlapos booklet szövegekkel.. de bolti meg kiadós kapcsolat nem lesz, az sztem biztos.




Eddig úgy projekt szinten működött a dolog, illetve néha megszólalt élőben a Keeper of Dreams előadásában, most már konkrét zenekarról beszélhetünk?
Az Anafora mindig is a lét és nem lét között egyensúlyozott, és amúgy sokáig nem is akartam én ebből "élő" zenekart csinálni. Nem hittem benne úgy igazán. Tudtam, éreztem, hogy jó, és hogy különleges, és jól esik csinálni, meg dicsérgették mindig is az ismik:D A tényleges megalakuláshoz mégsem kerestem embereket, aztán Marci elkezdett kínálkozni, meg ájuldozni, hogy milyen jó lenne megcsinálni az igazi bandát is!!! Azt hiszem, ekkor fogant meg bennem is, hogy nem úszom meg ennyivel. Az univerzum hív, hogy kifejtsem a nagyvilágnak, mi is ez az egész fless.. a konkrét zenekar amúgy úgy néz ki, hogy egyrészt mi vagyunk Marcival, gitárosok, én emellett énekelek is, aztán újra képbe került egy "régi" cimbi, Drozdik Levente, aki ugye Keeper of Dreams réven ismerős, az ő tudását nem kel ecsetelnem, több, mint legjobb választás... Remélem egyéb téren sem lesz egymással gondunk. A másik "újfiú" egy szintén vén róka:D, egy nagyon ügyeskezű basszerkollega, Bodor Lacika, aki leginkább a Angeldust nevű modern metal bandából lehet ismerős. Ő amúgy most aktivizálja majd magát újra, mint zenész, az elmúlt asszem 3 évben alig nyúlt bézhez:S

Múlt héten megjelent az első közös nótátok is. Mit érdemes tudni róla? 
Ó ez igazából az eddigi dolgok, témázások - akár szövegek, - összessége, egy nagyon lágy, finom, letisztult hangszerelésű dal, fogós refrénnel, szép szöveggel, sok emócióval... Nem az a melegítős vagy bőrdzsekis metál, inkább ilyen öltönyös zene! És hangulatilag sztem inkább pop, valami mély és tiszta formában. Sztem amúgy épp ebben rejlik a dal erőssége, hogy eteti magát, de mégsem szart eszel, hanem érzed, hogy jó hatással van rád, nem akarsz tőle macskát áldozni, vagy pogózni, nem a gyűlöletet erősíti benned, hanem az elfogadást, a "jedi oldalt" hívja életre belőled! Utazhatsz valahova magadban, felszabadulhatsz, elengedhetsz félelmeket. A szöveg egyébként egy depresszió utáni megvilágosodást, ráébredést próbál lejegyezni, szép, emberi, (sztem) érthető módon.

Mikor jön a hozzá tartozó klip?
Őőőőő...ez egy nagyon jó kérdés:) Mindenképpen lesz klip, kérdés hogy milyen koncepciójú. Én hajlok a minimalista megoldásokhoz, tehát hatásos klip, de kevés pénzből, kevés eszközzel... Lehet nagy meglepetés lesz a dolog, lehet hogy szörnyű ballépés:D Hogy mikor?:D Azt csak az univerzum tudja...

Ezen a vonalon mozogtok tovább majd a közeljövőben?
Na ez egy nagy kérdőjel nekünk is. Most úgy látjuk, hogy ne ragadjunk le egy sablonnál, próbáljunk ki magunknak sok cipőt; húzzuk fel őket, tegyünk benne egy-egy lépést...aztán menjünk tovább. Én műfajilag többé nem szeretném megkötni magamat, nem is tudnám "sajnos", mindig átakarok menni a másik oldalra:D...fúziómániákus lettem az utóbbi években. Én a zenélés módját szeretném kikötni, elsősorban magam számára, ez pedig eccerűen az, hogy belülről jöjjön, legyen sokoldalú, legyen tartalmas, és ellenállhatatlan:D A hangszerelés legyen újszerű...ha úgy tetszik, progresszív..vessen fel új kérdéseket, adjon valamit, amit magával vihet a hallgató...stb. Tehát a következő dalok, nem egyenes folytatásai lesznek a Jobban jár-nak, hanem tök más hatásokat domborítunk majd ki, pl. dubstep, ambient, alter hatások, jazz...viszont úgy néz ki, a súly is megmarad, sőt!!Nőni fog!:S..ha már ott vannak azok a kurva gitárok:D Az eddigi nagyon elvont és elméleties szövegtémákat egy gyakorlatiasabb, valóságosabb és ezáltal érthetőbb váltja majd. Már amennyire ez tőlem lehetséges:D, mondjuk úgy, hogy viccesebb lesz talán kicsit az összkép, rájöttem ugyanis, hogy az emberek egy dolgot kajálnak igazán: a viccet!!:O Viccet, szórakoztatást, valódi okfejtést pedig két ellentét fúziójával lehet létrehozni. Pl. ha keverem a dubstep-et a jazz-el, a djent-et a világzenével, stb.. Ez minden kapu nyitja, maga a spanyol viasz, az "új" a nap alatt...vagy a sztárság útja, ha úgy tetszik:D

Terveztek esetleg fellépni a közeljövőben?
Persze!!:) Lehet, leghamarabb egy Cseh Tamás versenyen fogunk kilépni a közönség elé. Az van, hogy hirdettek egy ilyen átdolgozós, előadós, pénznyerős banzájt, és bátorkodtam nevezni három dallal:) Mocskos, aljas módon belenyúltam mindenbe, új dallamokat, szerkezeteket csináltam, de sztem nagyon jól sikerült. Műfajilag ez egy még poposabb megynyilvánulásom amúgy, blues-val, sírós énekkel, jazz-vel, funk-val, black metalal(:D). Akit érdekel, meghallgathatja a dalok demóit a soundcolud oldalamon, az újabb feltöltések között találja! Na a lényeg, ha bejutunk, akkor mint Anafora veszünk majd részt. Egyébként nincs még koncertdátumunk, persze a műsor sincs még meg...most munka jön még sok..sok-sok munka!!És flesselés...

http://www.facebook.com/anaforaband?fref=ts


Len