2012. október 25., csütörtök

Szikszai László ~ Roland VK7

Gyerekkerom óta fanatikusan rajongok a klasszikus, '70-es évekbeli progresszív rockért. Ami a komplex és izgalmas dallamok mellett megfogott, az az akkori stúdiófelvételek jellegezetes hangzásvilága volt. Különösen lenyűgöztek a billentyűs hangszerek, az analóg Minimoog szintetizátor, a Mellotron, a Rhodes zongora. A kedvencem azonban mindig a Hammond orgona volt, ami hangzásával, erejével és sokoldalúságával a földbe döngölt. Sose felejtem el, mekkora élmény volt először hallani az ELP Pictures at an Exhibitionjét, vagy Jon Lordot látni, ahogy hintáztatja és földhöz csapja a majd' 200 kilós hangszert. Ilyen és ehhez hasonló élmények hatására döntöttem el, hogy zenélni akarok. Ez sajnos nem várt frusztrációk egész sorához vezetett, ugyanis bármilyen szintetizátor került a kezeim közé, sehogy sem tudtam őket úgy megszólatatni, ahogy a csöves Hammond orgonák szóltak a klasszikus albumokon. Több éves keresés és számtalan műanyag orgona hangszín után végre megtudtam, hogy léteznek ú.n. Hammond-klónok, amelyek élethűen utánozzák az igazit, kezdve a faburkoltattól, a húzóregiszterekkel ellátott kezelőfelületen át egészen a lenyűgöző hangzásig. Rövid töprengés után a Roland VK7-re esett a választásom, s azóta se néztem vissza. Ár/érték és hordozhatósági szempontból remek választásnak bizonyult, s nagy örömömre képes vagyok kihozni belőle azokat a hangzásokat, amelyekre gyerekkorom óta szinte elérhetetlen etalonként tekintek. Ehhez nagymértékben hozzájárul, hogy nem hagyományos kombó-erősítőn szólaltatom meg, hanem egy vintage 760-as Leslie speakeren, aminek sajátossága, hogy motrok, tölcsérek és dobrotorok segítségével megforgatja felső és alsó hangszórókből távozó hangot, így előállítva a jellegzetes, Doppler-effektuson alapuló Hammond-hangzást. A VK7 egyik legnagyobb előnye a hatféle torzítószimuláció, amivel különböző Leslie-, de akár Marshall erősítőt imitáló torzítást is elő lehet állítani. Igazából akkor győződtem meg, hogy kell nekem ez a hangszer, amikor meghallottam, hogy milyen élethűen tálalja a Deep Purple - Made in Japan-féle orgonát. A kemény hangzás mellett a könnyedebb, jazz-es környezetben is megállja a helyét, roppant széles zenei spektrumot lefogva. Noha sok éve megvan már, a mai napig néha előfordul, hogy meglepődöm, milyen jól szól. Azt hiszem, ez az egyik legjobb érzés, amit hangszer nyújthat.



Len