2012. október 30., kedd

Salvus ~ 10 év

Mai vendégem a mára már több mint tíz éves Salvus. A srácok múlthéten adtak ki egy feldolgozásos EP-t és egy klipet, illetve a következő évre nagylemezt is terveznek. Kérdéseimre Pötörke Zoltán, Erdélyi Péter és Zsákovics Gergely válaszoltak.

No üdvözöllek titeket a Blacbirden. Elmúltatok a zenekarral már 10 évesek. Hogyan foglalnátok össze röviden ezt az évtizedet? Azért mondhatjuk, hogy viszonylag sokan megfordultak a soraitokban. Melyik volt az eddigi legjobb felállás? Talán mindig az ami aktuális, nem? :D
Z: Igen, mindegyik korszaknak meg voltak a maga szépségei. A kezdeti felállásnál tele voltunk ifjonti hévvel és lelkesedéssel,rengeteg időnk volt az örömzenélésre és a rock 'n roll életforma kellő szintű elsajátítására. :) Az alapító tag Varga Balázs gitáros helyére aztán 2008-ban a tesóm, Gábor érkezett. Én ezt a felállást is nagyon szerettem. Mindig is voltak zenekaros próbálkozásaink a bátyámmal, amik többnyire megrekedtek próbatermi szinten. Zenei téren eléggé egyre jár az agyunk, úgyhogy nagy öröm volt, hogy a tesómmal végre egy koncertezős-lemezírós zenekarban nyomhattuk együtt a riffeket. Ez a felállás 2 évig működött, tekintettel arra, hogy tesóm a szülővárosomban dobta ki a horgonyt, és nehezen volt megoldható a próbák, koncertek kivitelezése. Tesóm helyére Varga Krisztián érkezett. Ő a legfiatalabb tag, és az ebből fakadó lelkesedés és útkeresés rajta ugyanúgy érződött, mint rajtunk a megalakuláskor. Ő egy laza, jókedvű gyerek, fanatikus gitáros. Egyébként a hard rockos vonalról érkezett, ezért az első próbákon kapta is tőlem az ívet, hogy ezt a sarazós stílust itt nálunk felejtse el. :) Aztán kis idő alatt ráállt a keze ezekre a denfelős, szaggatott témákra, ugyanakkor a játékában azóta is ott van a hard rockos megközelítés, ami nagyon jól ellentételezi a 8. kerületi gettóthrasher, Erdélyi Petya szigorú, csuklótörő gitárjátékát. A kezdeti felállásból 2011- elejéig gitárosi poszton Kokavecz András pengette a 6-húrost. Ő nagyon egyéni játékstílussal bír, a harmóniák és szólók megírásakor mindig is az egyedi dallamvilágra törekedett, messziről felismerhető a játéka. András azonban kissé belefásult a sikertelenségbe, más stílusok felé is kacsingatott, valamint kialakult egy feloldhatatlan személyi ellentét is a csapatban, de ezzel kapcsolatban nem tisztem nyilatkozni. Az ő helyére érkezett Petya, aki a másik két zenekara mellett is be tudta vállalni a Salvus-t, persze mert rengeteg pénzt és rivaldafényt ígértünk cserébe. :) Ebben a zenekarban annyival könnyeb a dolga, hogy komponálással nemigen kell foglalkoznia, azt többnyire megoldom én, ahogy a dalszövegek megírását is. Petya egy trúúú thrasher arc, igazi vérmetálos fejjel. Mondhatni, hogy a színpadkép is érdekesebb lett, mivel a széleken tolja a két lóhajú gitáros, elöl meg hátul pedig dolgoznak az irodisták. :)

Nem gondoltatok még rá hogy billentyűst vagy samplert is keressetek hogy színesítse a zenéteket? 
Z: Az utóbbi időben egyre több helyen jelennek meg a lemezeinken sampleres betétek. Ezeket a továbbiakban is szeretnénk megtartani, és koncerteken is bevezetni ezt a félplayback megoldást, azonban külön erre a posztra embert nem szeretnénk tartani. Egyébként az utóbbi időkben a samplerek megírását a Remorsa/Mytra gitáros Hocza Robi intézi távmunkában, nagyon kreatív módon.
G: Úgy gondoljuk, a samplerekkel való próbálkozás egy újabb eszköz lesz a kezünkben, amit megfelelően alkalmazva izgalmasabbá, érdekesebbé teheti a zenét. Lelkes támogatója vagyok, a dalszerzésnek is kicsit alternatívabban lehet így nekifutni.

Most a legfrissebb tagotok Erdélyi Peti. Hogy sikerült eddig beilleszkedned? :) 
P: Elég nehezen, folyamatosan csak piszkálnak, hogy én itt növeltem az átlagéletkort, meg én lettem a "fater", de persze csak irigyek mert végre lett egy éppkézláb, jókiállású metálos is a zenekarban, akinek hajlott kora ellenére hosszú még a haja, többet hedbengel az Üzenet című számban, mint bárki a csapatban egy turné alatt, és gyorsabban penget még a dobosnál is! Igazából évek óta próbálkoztak vele, hogy szálljak be, de sosem mondtak elég nagy összeget, aztán végül sikerült, mikor kiderült, hogy nyertünk az Unicum tehetségkutatón, és lesz Volt fesztivál fellépés 8000-ért, Sziget fellépés meg 10-ért...persze csalafinták voltak, mert ezt nem mi kaptuk, hanem ennyit kellet érte fizetni, ugyanis sajnos csak 3 tagú zenekarok léphettek be ingyen. Az a fránya válság biztos, vagy a kevés nézőszám, ki tudja... Mondhattam rá ezek után nemet?:) Komolyra fordítva a szót - nem mintha az előző vicc lett volna - rettenet sok éve ismerem őket, az Ad Astra-val számtalan koncertet letoltunk közösen, illetve a színpadon kívül is rengeteget lógtunk együtt, tehát nem volt semmi "illeszkedés", csak azt kellett megszoknom, hogy itt végre nem kell számolgatni, mert 4/4-edben van szinte minden.:)
G: Valójában nem volt könnyű a szerződést megkötnünk vele, még két másik bárzenekarban is penget, ráadásul mindegyik meg is követeli tőle a min. heti egy edzést. Ennek köszönhetően valóban formában van, de azért hajlamos a túlzásokra...Az, hogy lepengetne engem, még mérőműszer sem mutatta ki. Nemcsak a busás havi fixnek, az odaígért fergeteges hírnévnek és gyakori sajtószereplésnek köszönhetően tudtuk megnyerni magunknak, hanem egy külön neki készített hangszert is feltételül szabott, ráadásul kedvenc italának logójával... Ennélfogva nem volt más választásunk, minthogy továbbjutva az Unicum tehetségvadászat selejtezőin, a végső megmérettetésen is ott legyünk. Szerencsére jól le is vadásztak minket, azóta sem bírjuk időben megírni, leadni az interjúhalmokat, illetve teljesíteni azt a rengeteg koncertfelkérést, amivel többek között a nyári fesztiválok bombáznak minket :-) A gitárt is megkapta a művész úr, úgyhogy minden feltétele teljesült, hogy személye a zenekar hírnevét emelje.

Eléggé elfoglalt gitáros vagy, van még két másik zenekarod... nem okoz gondot összehangolni a dolgokat? 
P: Dehogy is, leginkább csak a gitárjaimat nem bírom összehangolni, egyik zenekar fent, másik lent, franc se tudja már követni, mint az legutóbb szépen demonstrálva is lett. Sikeresen rossz gitárt vittem az uccsó szegedi bulira, ami miatt kedves Pötörke Zoltán kollégám ismét ízetlen és alaptalan tréfák céltáblájává tett a koncert előtti beállás alatt, leginkább az emlékező képességem és az életkorom közötti fordított arányosságot kiemelve, míg én vért izzadva próbáltam egy D-re hangolt tremolós gitárt C-re varázsolni...őőő vagy fordítva? Na mindegy, gitáros sorstársaim biztos átérzik a dolog súlyát, ellenben nagyon jó kis buli lett belőle, hamis gitárral is élvezték az emberek, szerintem rég nem játszott a Megazetor ilyen feszesen...Lényeg, hogy tökéletesen összehangolom a 3 zenekart, láthatja minndeki.:) Igazából jó is, mert így a három bandával pont annyit koncertezek, mintha lenne egy darab jól működő zenekarom, és szerencsére még 3x annyiba is kerül nekem mindez, bár amúgy se tudnám mire költeni azt a temérdek szerzői jogdíjat, ami befolyik három ilyen slágergyáros zenekartól.:)



Kanyarodjunk vissza zenekarhoz. Érdekes nevetek van. Honnan az ötlet? 
Z: Felsőoktatási tanulmányaim során egy évig tanítottak nekem latint. Volt egy latin szótáram, abban találtam meg ezt a szót, a fene gondolta, hogy ez egy gyomorbántalmakra alkalmazott gyógyvíz neve is egyben, ez csak később esett le.:) Egyébként a szó elsődleges jelentése, egészséges, ép, sértetlen. Gimis koromban évekig lógott egy Pantera poszter a szobámban amin Phil Anselmo kopasz fejjel, félmeztelenül brutális elszántsággal tolja az arcát az arcodba. Gyakorlatilag évekig ezzel a tekintettel feküdtem és keltem. Phil hasán van egy "Unscarred" tetoválás, ami rokonítható a Salvus szó jelentésével is. Úgyhogy mondhatni, hogy a latin nyelv elsajátítására szánt elmélyült kutatómunka és Phil Anselmo tetoválásának találkozásából alakult ki a zenekar neve.
G: Az érdekes az, hogy minden interjú alkalmával olyan dolgok derülnek ki, amik egyébként örökre titokban maradnának. Ezt a Phil hasán lévő tetoválás sztorit most hallom először...

Az az igazság hogy technikailag eléggé odateszitek magatokat. Volt egy két riffetek, szólótok, ritmusotokat hogy csak úgy néztem élőben... Az ilyenek csak úgy kijönnek belőletek? :D
G: Változó, de a témák nagy része érlelési folyamaton megy keresztül. Agyalunk, finomítunk rajtuk, ahogy a borász készíti nedűjét egy egész éven át. Mi tipikusan az a zenekar vagyunk, ahol szó szerint minden szándékos, kidolgozott. Az ötletek nagy része, és a dalszövegek Zolitól jönnek, aki napközben munkahelyén, villamoson, de még néha a mellékhelységben is pl. telefonjába írja az épp akkor eszébe jutott szócsokrokat, melyeket az épp aktuális témájú dalszöveghez keresett. Ami a dalok, témák komplexitását illeti, ezzel azért csínján bánunk, a hangsúly a dallamosságon, fogósságon van. Ez zenekari koncepció, bár a komplexitás fogalma is relatív. A zenei érdeklődésünk nem a 3 akkordos slágerekben merül ki, bár tudjuk néhány akkordos slágert a legnehezebb írni, viszont szeretjük a szépen, ívesen felépített dalstruktúrákat, ami néha összetettebb, néha egyszerűbb, de mindenképpen néhány hallgatás után megadja magát a hallgatónak. Ha a dalszerkezet megköveteli, akkor fűszerként kicsit megcsavarjuk, picit ritmikailag megtörjük, hozzáadunk néhány meglepő megoldást.

Ki egyébként a fő dalszerző? Vagy a munka közösen folyik? 
Z: Jelenleg a legtöbb dalvázlatot én hozom, azonban az új dalok írásánál már használtam fel Krisztián témáiból is, és már Petya is ígérte, hogy vannak ötletei, amik ehhez a zenekarához passzolnak. Rendszerint egyébként otthon születnek a dalok egy szál akusztikus gitárral. Többnyire a gitártémák a szövegritmikával együtt születnek, majd ezután íródnak meg a dallamok, végül a szöveg. Ezeket a vázlatokat guitarproban rögzítem, nagyjából az általam elképzelt dobot is bekottázom, majd körbe küldöm a többieknek, akik hozzáteszik a saját ötleteiket. Ezután próbán nyernek végleges formát a dalok.
G: Nagyon hatékony dalírási procedúránk van. Zoli által bekottázott témákat mindenki megkapja emailben, át tudjuk tanulmányozni, változtatni rajta, próbára pedig már úgy megyünk, hogy mindenki tudja, ismeri a számot. Így a próbák nem arról szólnak, hogy magyarázzuk egymásnak mit is kell játszani.

Angol szövegeken soha nem is gondolkodtatok? 
G: A zenekar a kezdeteknél a magyar szöveget választotta, a magyar hallgatóságot szerettük volna elsősorban megszólítani. Zoli dalszövegírói vénáját kihasználva úgy gondolom, ezt nem is tettük rosszul. A dalszövegek gyakorlatilag önálló versekként is megállják helyüket. Angol szövegeken az utóbbi időben kezdtünk el gondolkozni, és valószínűleg a jövőben néhány számot angol dalszöveggel is felveszünk. Miért ne tennénk, amikor zenekaron belül van is Peti személyében angol dalszövegírónk:)

Ki milyen zenéket hallgat? Mik vannak hatással rátok? 
P: Sztem a legbeszédesebb, ha elmondom mi van épp az mp3 lejátszómon: Slash, Black-out, Cannibal Corpse, Decapitated, Turbo, Kings'X, seal, Devin Townsend, Alter Bridge, Tracer, Meshuggah, Gary moore. Hát ezek...:)
Z: Az én mp3 lejátszóm jelenlegi tartalma: Black Stone Cherry, Alter Bridge, Leprous, Myrath, Slash, Óriás, Anathema, Atoma, Within Temptation, Jeff Loomis.
G: Nálam mostanában MYrath, Amaranthe, Scar Symmetry, Soilwork, Evergrey, és ha hiszitek, ha nem, Skrillex is szól.

Az Önharckép is egy éves már. Körvonalazódnak esetleg egy új album elképzelései? 
Z: Igen, 3 dal már szöveggel együtt elkészült, ezek jelenleg próbatermi fázisnál tartanak. Nem szeretnénk elkapkodni az új lemez megírását, de nagyon nem is szeretnék húzni a dolgot. Reményeink szerint jövő ilyenkorra már összeállhat egy újabb nagylemeznyi dalcsokor.

Megjelent végre az új EP-tek is. Hogy mentek a munkálatok? :)
Z: A feldolgozás kislemez ötlete még tavaly nyáron pattant ki a fejünkből. Úgy gondoltuk, hogy a következő nagylemezig érdemes lenne valamit felvenni, amivel megtörjük a csendet.
Mivel minden nagylemezre pont annyi számot szoktunk írni, amennyi rákerül, elfekvő, „B „ oldalas dalaink nem voltak erre a célra, ezért döntöttünk úgy, hogy végül feldolgozásokat fogunk rögzíteni.
P: A kislemez munkálatait 2012. májusában kezdtük.  Szegeden a Black Hole Sound stúdióban vettük fel a dobot és az éneket, a gitárokat otthon rögzítettük egy külső hangkártya segítségével, majd a felvett sávokat átküldtük a már említett stúdió vezérének, Vári Gábor barátunknak, aki azokat stílusosan megkeverte.
A sampler sávokat ismételten Hocza Robi készítette távmunkában, ezúttal mind három dalon ott van a keze nyoma.

Végül is mért döntöttek pop nóták feldolgozása mellett?
Z: Egy metal zenét játszó csapatnak elég egyértelműnek tűnne, hogy valami rock klasszikust turbózzon fel, de nagyobb kihívás, és érdekesebb feladat, ha egy más műfaj képviselőjétől dolgozol fel olyan dalt, amit eleve más hangszerre komponáltak.
Nem titkolt cél volt ezekkel a feldolgozásokkal, hogy a műfajban nem járatos emberekhez is eljuthassunk egy-egy ilyen, korábbról mindenki számára jól ismert sláger átiratával.
P: Emellett még egy úton is működik szerintem a dolog, mert biztos vagyok benne, hogy lesz sok olyan alapvetően "fémfülekkel" megáldott ember, akik a dalok eredeti verzióját popos mivoltuk miatt messze elkerülték annak idején, de így ebben a formában, kövér riffekkel és gyomrozó groove-okkal felvértezve már megkedvelik.:)

Miért pont ezt a három dalt választottátok?
Z: A dalok kiválasztásánál lényegi szempont volt, hogy az eredeti szerzemény is vállalható legyen számunkra mind zene, mind dalszöveg szempontjából.
Az Ákos dalt már kb. 4-5 éve játsszuk koncerteken, így egyértelmű volt, hogy azt felvesszük.
A Quimby  Most múlik pontosan-ját már sokan feldolgozták, azonban ilyen megközelítésből még senki nem nyúlt hozzá.
Az utolsó választás a Zséda dal volt, kíváncsiak voltunk arra, hogy eredetileg egy törékeny hölgy által énekelt érzelmes dalból hogyan tudunk csinálni egy lánctalpas szörnyet.
P: Egyébként nem ragaszkodtunk az eredeti dalok struktúrájához sem, így minden dalba bele nyúltunk egy kicsit szerkezetileg is, illetve egyes énektémákat is megváltoztattunk.

Melyik lemezeteket érzitek a legjobbnak, a legkiforrottabbnak? 
P: A demók még jók voltak...
Z: Álomvágy demo, mert az még őszinte és sallangmentes! :)
G: Őőő, a többiek most összezavartak...talán a következő anyagunk lesz az, amely minden eddiginél dallamossabb, ütősebb lesz:)

Az az igazság, hogy szerintem nem ismernek titeket annyian, mint amennyien kellene... miért lehet ez? 
G: Meg vagyunk róla győződve, hogy ha több emberhez jutna el a zene, a probléma már meg is lenne oldva. A lemezeket is azért tettük elérhetővé, letölthetővé honlapunkon, hogy talán majd az internet segítségével jóval nagyobb közönséghez juthatnak el a dalok, a facebook is nagy segítségünkre van ebben. Ez így is történt, a lemezeket többezren letöltötték, de koncertre nagy részük nyilvánvalóan soha nem fog ellátogatni, így nehezen mérhető a zenekar "támogatottsága". Biztosak vagyunk benne, hogy a zenekarnak, a tagokon kívül gyakorolt terjesztői, marketing munkán kívül szüksége lenne egy hatékony, jól működő menedzsmentre.

Elég nagy szarban van a zenevilág igazából... ti ezt mennyire érzitek? 
G: Ezt mindenki érzi, illetve pontosítok: a zenészek érzik. A hallgatóság csak azt látja, hogy zenedömping van. Mindent, mindenhol megkap, lehetőleg ingyen. Jó lenne, ha az emberek ráébrednének, hogy az általuk hallgatott zene is egy termék, amit ha tetszik pont nekik kell támogatni, hogy a formáció életbe maradjon. El kell menni koncertekre, kifizetni a belépőjegyet, érdeklődni kell új zenekarok iránt, és adni nekik esélyt. Ami nem érdemes sikerre, az úgyis kiszűrődik. Viszont ma tömegével küszködnek jobbnál jobb zenekarok underground szinten, ahonnan külső segítség nélkül szinte lehetetlen kitörniük.

Na köszönöm hogy itt voltatok, élmény volt a zenekarral beszélgetni. További sok sikert kívánok nektek és várunk vissza Mohácsra! ;)

http://www.facebook.com/salvusmusic?fref=ts



Len