2012. október 18., csütörtök

Pósfai Ferenc ~ BC Rich Warbeast WMD/BC Rich Stealth Marc Rizzo/Marshall JCM 900 SL-X/ENGL V60

Sziasztok! Pósfai Ferenc vagyok, az Exodikon és Cryptic Remains zenekarokban gitározok és bemutatom azokat a cuccokat, amiket a színpadon használok. Bár nem vagyok profi/képzett zenész, mégis szívesen írok a felszerelésemről. Az általam használt cuccok inkább a középkategóriát képviselik, de szerintem ár/érték arányukat tekintve igen csak jók, és itthon elég ritkán lehet összefutni velük.

BC Rich Warbeast WMD
Ezt a gitárt az Exodikon (dallamos Death/Black Metal) zenekarban használom, 2010. elején sikerült hozzájutnom használtan, elég jó áron. A Warbeast forma korábbi két népszerű BC Rich modell keresztezéséből jött létre, megkapta a Warlock alsó szarvait, valamint a Beast felső szarvait és fejét. A végeredmény egy igen mutatós hibrid lett, amit csak tovább fokoz a jól kitalált piros díszcsík.
A gitár teste keleti mahagóniból készült, ami talán nem a legideálisabb hangszeralapanyag, de cserébe legalább viszonylag nehéz, így a BC Rich gitárokra jellemző fejnehézség ennél a modellnél kevésbé érzékelhető. A hangszer átmenőnyakas, a nyak juharból készült, a fogólap pedig ébenfa, aminek csak az oldalán vannak pozíciójelzők. A nyak kifejezetten vaskos, ami kisebb kezű gitárosoknak problémás lehet, de nekem nagyon kényelmes. A gitárban gyárilag Rockfield pickupok vannak (hídnál Fat Ass, nyaknál Mafia), de mivel én a hangjukat kissé túl modernnek találtam, néhány hét után a híd pickupot Seymour Duncan TB-6-ra cseréltem. A gitárban (úgy tudom koreai gyártású) Original Floyd Rose tremoló van, ami szerintem egy nagyon jó ki szerkezet. Bár én nem igazán nyúzom a tremolót, nagyon tetszik benne, hogy nagyon jól tartja a hangolást. A hangszert H E A D F# H hangolásban használom 12-54es húrkészlettel.
Nálam a gitároknál abszolút nem szempont, hogy milyen a tiszta hangzása, mivel egyáltalán nem használok tiszta hangszíneket (az erősítőmön nincs is tiszta csatorna :)), így a hangszernek erről az oldaláról nem is nagyon tudok mit mondani, bár szerintem ez a gitár egyértelműen zúzásra lett kitalálva, mindegy is hogyan szól tisztán. A hangszedőcsere után a gitárból elég könnyű kihozni azt a kissé Old School Metal hangzást, amit én szeretek.

BC Rich Stealth Marc Rizzo
Ezt a gitárt a Cryptic Remains (Death Metal) zenekarban használom. Mivel egyértelműen Chuck Schuldiner hatására váltottam annak idején basszusgitárról szólógitárra, régi vágyam volt egy BC Rich Stealth. 2011 őszén hozzá is jutottam egyhez. Ezt a hangszert az USA-ból sikerült újonnan behozatni, viszonylag elfogadható áron.
Ez a gitár specifikációi szempontjából igen sok mindenben hasonlít a másik gitáromra (mahagóni test, juhar nyak, ében fogólap, átmenőnyak, Original Floyd Rose tremoló, Grover kulcsok, koreai gyártás), de azért vannak különbségek. A gitár megjelenésén a mocskosul dögös Stealth formán kívül sokat dob a fogólapon és a fejen végigfutó fehér színű binding, valamint a nyakon a diamond berakások. A nyak vastagságát elég jól eltalálták, kicsivel vastagabb, mint az általam eddig kipróbál 7 húros gitárok nyaka, de mégsem túl vastag. A gyári hangszedőkkel ebben az esetben sem sikerült megbarátkoznom, ezért az eredeti EMG 81/85 settet Seymour Duncan Blackouts 7 settre cseréltem. Ez egy elég sokoldalú hangszedő, a megszokott aktív hangzás mellet ki lehet hozni belőle inkább a passzív pickupokra jellemző hangzásokat is.
Ezt a gitárt A D G C F A D hangolásban használom 10-59-es héthúros készlettel.
Némi negatívum, hogy a test formájából adódóan érezhető a BC Rich gitárokra jellemző fejnehézség, de széles hevederrel ezt elég jól lehet kezelni.

Mindkét gitárt Marshall JCM 900 SL-X fejjel és ENGL V60 ládával használom.
A JCM 900 SL-X a JCM 900 High gain dual reverb modelljének metalra továbbfejlesztett változata. Ezt akarták kihangsúlyozni azzal is, hogy a gain potméter skálázása 10-től indul és 20–ig tart. Az erősítő viszonylag egyszerű, 100 wattos, 2 csatornás, de mivel az előfok és az EQ közös mindkét csatornán, így a két csatorna között csak a master hangerő potik segítségével tudunk némi hangerőkülönbséget beállítani. Szólókiemeléshez praktikus lehet. A hangszínt a mély, közép, magas és a Presence potik segítségével alakítgathatjuk.
Az erősítő hangja „marshallos”, viszont érezhető, hogy a többi modellhez képest valóban több a gainje. Mivel az erősítőt mindenféle külső torzító/effekt nélkül használom, így a hangzásban elég jól tud érvényesülni a gitár, a hangszedő és a fej karaktere.
ENGL E 412 SS Standard ládát hajt, ami egy igen masszív láda, a súlya majdnem 50 kg, úgyhogy a roadolás nálunk gyakran okoz izzasztó pillanatokat. A Celestion V60 hangszóró karaktere hasonlít a V30-ra, annál valamivel több mélye van és a közepek nem annyira hangsúlyosak.
Az utóbbi években koncerteken és haveroknál volt szerencsém jó pár erősítőt meghallgatni, kipróbálni, és bár nekem is, mint szerintem mindenkinek megfordul néha a fejében, hogy jó lenne lecserélni az aktuális felszerelést, eddig mindig arra a döntésre jutottam, hogy nem szívesen válnék meg egyik hangszeremtől sem.

http://www.facebook.com/exodikon?fref=ts



Len