2012. augusztus 9., csütörtök

Mishi ~ Cirrus 5 Redwood/Falcon Custom/Predator AX/DC

Üdv Mindenkinek!
A blogtól kapott felkérésnek eleget téve szeretném bemutatni a felszerelésemet, de mielőtt belefognék, mindenképpen ejtenem kell pár szót a formációról amiben zenélek. A neve: Tomishi. Akik szeretik elemezgetni a zenekari neveket azok gyorsan összerakják, hogy ez egy két-tagú felállás. Tom barátommal – gitárok, groove, effektek – alkotjuk a formációt (jómagam lennék Mishi :) ). A műfaji meghatározásra nem tennék kísérletet, egy a lényeg: minden alkalommal másképpen szólalnak meg a számaink. Van egy fix váz és e köré épül fel az élő zene. Kicsit olyan ez mint a fém vázon az élő szövet. :)
A duó felállásból adódóan a kíséretekhez számítógépet használunk próbákon és koncerteken is, ebből szól a dob-basszus groove és szinti szőnyegek. Persze mi sem egyszerűen csak gitározunk, mindketten próbáljuk tágítani a zenei teret sok effekttel és azok extrémebb hangzásaival.
Ezen kis bevezető érthetőbbé teszi a technikai eszközök bemutatását. Még egyetlen dolog: mivel nem szponzoroktól kaptam a cuccot, márkanevet nem, csak modell nevet fogok leírni. Akit érdekel, úgyis könnyedén beazonosítja majd a hálón.
A Tomishi-ben az elsődleges hangszerem a basszusgitár. A hangszer olyan mint az autó. A legolcsóbb autónak is van kereke, nem esik bele az eső és el lehet vele jutni (néha nem :) ) egyik pontból a másikba. Az olcsó gitár is hangszernek néz ki kellő távolságról, de ha rá kell bíznod magad és elvárod, hogy inspiráljon, valamint majd minden stílusban jól viselkedjen akkor egyszerűen nem lehet alulról választani. A basszusom egy öthúros Cirrus 5 Redwood. Semmi modifikáció, minden gyári benne. 35-ös menzúra, 5 húr, 18 V-os aktív elektronika, 3-sávos aktív EQ, átmenő nyak. Az anyaga: éger test mamutfenyő toppal, grafit merevítéssel a fejen, pao ferro (vasfa) fogólappal. Nagyon szép munka és a hangja csodálatos. A VFL hangszedők lineárisan és nagyon zeneien szólnak. Az EQ-t ritkán használom, jellemzően a magasból vágok ha a híd-hangszedőt használom.
Amikor gitárra váltok akkor egy Falcon Custom-ot és egy Predator AX-et (mindkettőben saját magam által módosított elektronika dolgozik) és egy EC-108S elektro-klasszikust használok. Bár mindkét elektromos gitár tremolós, csak a Falcon-ban használom ezt a lehetőséget. A módosított elektronikának köszönhetően mindkét gityóban a hangszedők speciálisan kapcsolhatók, így sok egyedi megszólalás elérhető velük.
A próbákon és a fellépések nagy részében alap nélkül, vonalból szólok. Emiatt az effektek minősége nagyon fontos. Választásom (sok-sok motyó kipróbálása után) a DC-pedálokra esett. Ezeknek az effekteknek az átvitele olyan széles, hogy tökéletesen használhatóak gitárhoz és basszushoz is, ennek köszönhetően csak gitárt (értsd: basszust/gitárt) cserélek és mehet tovább a muzsika.
A gityóból a jel egy Liquid Blues overdrive-ba megy (ebben van optikai kompresszor is), innen a Solid Metal distortion-be, utána a rendszer egyik központi részébe, a Womanizer-be. Ez egy előfok/torzító/optikai kompresszor. Ebben van a profi hangszóró szimulátor is, aminek köszönhetően tudok alap nélkül megszólalni. Ezek után jönnek a tér és modulációs effektek. A sort egy TimeLine kezdi (gyártói megfogalmazás szerint: multi-dimenzionális delay), innen a jel már sztereóban jut a Glass Nexus multi-effektbe, majd zárásként – szintén sztereóban – még egy TimeLine-ba. Míg a Glass Nexus egy tökéletes hangzású, klasszikus beállításokat megengedő multi-effekt, addig a TimeLine-ban olyan szélsőséges hangzások is kitekerhetők amik az effektek nagy részében nem. Mindegyik felsorolt effekt csöves (2 db 12AX7-es csővel) és eszméletlen jó hangzású. Ha alap nélkül játszom akkor a második TimeLine-ból a jel a keverőbe jut és kész.
Míg a gitár hangja elég jól visszaadható kontrollon keresztül, basszushoz a stenk eléréséhez néha mégis kell az alap. Ekkor egy 500 Watt-os BAM fejet használok egy 2x10-es és 1x15-ös TE ládával. A fej nem csak erősítő! Van benne egy zsák effekt - amik programozhatóak -, hangológép és különböző hangfal szimulációk. Felmerülhet a kérdés: minek hangfal szimuláció ha úgyis hangfalon szólal meg a hangszer? Azért mert ezzel meg tudok szólalni 4x10-es, 8x10-es vagy akár más hangzásokkal is. A BAM sok esetben része a kikevert, felvételre kerülő sound-omnak.
Bár jó dolog (főképpen cipelés szempontjából :) ) a vonalból gitározás, de azért egy alap olyan dögöt adhat amit a vonalas játék csak fülessel tud nyújtani. Megfelelő gitár alapot még nem újítottam be, de a jelvezetéshez szükséges eszköz már megvan (ugyanazt az effekt sort kell használni két különböző erősítőhöz). Készítettem egy Audio Router névre hallgató jelkapcsolót, aminek a segítségével az effektjeimet egyszerre köthetem majd be a basszus és a gitár erősítőbe.
A jelenlegi összeállítás megtalálása és kialakítása sok évbe, sok-sok cucc kipróbálásába és sok kísérletezésbe került. Volt időszak amikor már majdnem idegbajt kaptam, hogy semmi nem úgy szól mint ahogyan szeretném, de ennek már vége: most minden úgy szól, ahogy megérdemlem. :)

Mishi


Len