2012. július 19., csütörtök

Horváth Tamás ~ Gitárevolúció

stratocaster
Az első elektromos gitárom valami házilag alakított névtelen stratocaster volt, aminek Ibanez formára vágták a fejét és utólag lett rácsavarozva egy satu. A tremoló mintha valami házilag faragott vastömb lett volna, amit kar hílyán nem is igazán használtam. Nem sokat értettem még a gitár felépítésének miértjeiről. Egy ismerőstől vettem 30ezer forintért, mivel akkor még nem volt ilyen sok olcsó kezdőhangszer a piacon. 3 single coil hangszedő, 2 hangszín, 1 hangerő potméter, 5 állású váltókapcsoló. 21 bund valószínűleg rózsafa fogólap és juhar nyak. Így utólag visszagondolva nehéz volt a teste és vaskos a nyaka. A szimpla hangszedők a kezdésnek jók voltak, hogy egyáltalán meghalljam milyen hangja van egy elektromos gitárnak, de idővel csak elkezdtem rájönni, hogy ezzel nem igazán tudom elérni azt a hangzást, ami a kedvenc stílusomhoz kell. Öcsém első gitárja egy humbuckeres Samick volt, amiben rögtön felfedeztem azt a többletet ami a stratocasterből hiányzott. Innentől tudtam, hogy mihamarabb gitárt kell váltanom. 

Ibanez GRG-270
A második hangszert a ballagásra kapott pénzekből finanszíroztam. Itt még mindig nem tudtam igazán, hogy mi az ami kell nekem, csak annyit, hogy humbuckeres legyen és ha már volt rá pénz beruháztam egy új hangszerre. Oroszlánbarlang hangszerboltból egy Ibanez GRG270 lett a választás 69e Ftos árával. Ezt már sokkal tovább használtam és sokkal eredményesebben. Az Ibanez nyak egyértelmű favorit lett, főleg amikor már a magasabb fekvésű és gyorsabb szólókat kezdtem játszani. A tremolót továbbra is csak szórakozásra használtam, igazán gyakorlati hasznát nem vettem. Inkább csak nehezítette a húrcseréket és a hangolást. A hangszedőivel akkor még teljesen meg voltam elégedve. Sok különböző kissebb-nagyobb kombót meghajtottam vele, koncerteken is megállta a helyét és demo számokat is játszottam fel vele. De amikor a kezembe került egy komolyabb szériás Ibanez akkor azért csak meghallottam azt a különbséget, hogy mit tud nyújtani egy még komolyabb hangszer. A szimpla hangszedőt szinte egyáltalán nem használtam, sőt volt, hogy kicsavaroztam és leragasztottama helyét, mert néha csak akadályozott a játékban. A tremoló szintén egyre kellemetlenebb alkatrész lett. Itt jött el az újabb váltás ideje. Fix húros, dupla humbuckeres gitár kellett nekem. 

Schecter 006 Elite Diamond Series
Ekkor már elég aktívan nézegettem a használt hangszereket és úgy választottam egy Schecter Elite 006 Diamond Series gitárt. Ennek rövid élete volt nálam, de csak egy véletlen hangszerpark bővülés miatt. Elsőre teljesen el voltam ájulva. Az előző fényes fekete felület után ennek gyönyörű bordó szemes fa mintázata volt dmborított fedlappal. A 12. bundnál a gyémánt berakás is komolyan növelte a kinézeti értékét. A 3+3 kulcs elhelyezés szintén teljesen új volt, de hamar megszoktam. Két felezhető Seymour Duncan humbucker volt benne, hangerő, hangszn és 3 állásű kapcsolóval vezérelve. A felezés miatt a változatosság itt is megvolt, bár továbbra is ritkán használtam a hangszedők szimpla módját. A hangja egyértelműen verte az előzőt, bár még mindig csak kombókon játszottam. A testen átmenő húrozás eddig soha nem hallott hangkitartást eredményezett. Egy koncerten álltam vele a színpadon, aztán egy véletlen csere folytán került hozzám az újabb gitár. 

Ibanez RGR-321
Egy Ibanez RGR321 hamar letaszította a tróbról a Schectert. Szinte el is felejtettem, hogy mennyivel jobban szerettem az Ibanez nyakat, ezt most megint megkaptam. A játék újra még kényelmesebb lett és még több gyakorlásra és ötletelésre késztetett. Hangzáshoz maradt a dupla humbucker, hangerő, hangszín, 3-as váltókapcsoló. A felezés már egyáltalán nem hiányzott. Nem mondom, hogy jobb hangja volt, mint az előzőnek, de az EMG hangszedőkben megint valami olyan találtam az SDvel szemben ami jobban illik az én zenémhez. Maradt a testen átmenő húrozás, viszont most alsó 6-os hangolókulcsokat kaptam. Elsőre szokatlan volt, sokat nyúltam a nyak tetejére, de egy idő után egyértelműen kényelmesebbnek bizonyult. Egy koncerten játszottam vele élőben, de rengeteget demóztam és ez már hiba nélkül tökéletesen megfelelt az elvárásaimnak. A következő csere okát a 7húrosokra való vágyakozás adta. 

Ibanez RG-350 Ex
Rövid ideig szintén csak egy csere folytán hozzám került egy Ibanez RG 350 EX. Újra tremolós és HSH hangszedőrendszeres gitárt kaptam. Az Ibanez Infinity hangszedőinek a hangja meggyőző volt, de a tremoló és a vékony húrok miatt a gitár sajáthangja és a játékstílusa sehol nem volt az elző kettő hangszeremhez képest. Egyértelmű volt, hogy ez már közel nem az én hangszerem. Szerencsére csak rövid ideig volt a birtokomban, néhány próbán és otthon játszogattam rajta, aztán jó üzletben továbbadtam.


Cort EVL-K47B
Hosszas várakozás után sikerült szert tennem az első 7 húros gitáromra egy Cort EVL K47B ami egyben bariton is a 27es menzúrájával. Előtte csupán egyszer volt a kezemben 7 húros hangszer, de a mélyebb tartományok mindig is érdekeltek D, DroppD hangolásokkal, viszont ragaszkodtak a normál hangoláshoz is, így jött az ötlet, hogy kell az a 7. húr. Illetve a zenémben is rájöttem, hogy a mélyebb, teltebb hangzás jobb lenne. Dupla humbucker, hármas kapcsoló, hangerő, hangszín, fix, átmenő húrozás. Teljesen az a felépítés amit már kitapasztaltam magamnak, hogy arra van szükségem. Volt bennem bőven kétely, hogy így látatlanban, hallatlanban jó lesz-e nekem, de ahogy elkezdtem rajta játszani ezek mind elszálltak. Szerencsémre a nagy kezem és hosszú ujjaim vannak, úgyhogy se a nyak szélessége, se a vastagsága, se a hosszabb érintők nem okoztak gondot. Elsőre is teljesen úgy kezdtem el játszani rajta, mintha mindig is ilyen lett volna a kezemben. A hangja tökéletes. Mély és telt, az EMG hangszedők pontosan azt hozzák nekem amit akarok. Ezzel a hangszerrel most tényleg úgy érzem, hogy megtaláltam azt amitől hosszú távon sem akarnék megvállni.



Márka - Ibanez Schecter Ibanez Ibanez
Típus stratocaster GRG-270 006 Elite Diamond Series RGR-321EX RG-350EX
illesztés csavarozott csavarozott ragasztott csavarozott csavarozott
test - hárs(basswood) mahagóni+jávor(maple) hárs(basswood) hárs(basswood)
nyak - Wizard II jávor (maple) - 3 pcs jávor(maple) Wizard II juhar
fogólap rózsafa(rosewood) rózsafa(rosewood) rózsafa(rosewood) rózsafa(rosewood) rózsafa(rosewood)
bundok 21 medium 24 medium 24 jumbo 24 jumbo 24 jumbo
menzúra 25,5" 25,5" 25,5" 25,5" 25,5"
hangolókulcs 6 die-cast 6 die-cast 3+3 Grover L6 die-cast 6 Gotoh
berakás fehér pontok gyöngy pontok oldalt+12. gyémánt gyöngy pontok cápafog berakás
híd floyd ILT1 tremolo tonepros hard tail fixed bridge Edge III tremolo
húrozás satus, tremolós satus, tremolós átmenő átmenő satus, tremolós
hangszedő SSS HSH: PSND1, PSNDS, PSND2 HH: 2*Duncan Designed HH: 2*Designed by EMG HSH: IBZ INF3, INF4, INFS3
kapcsoló 5 állású 5 állású 3 állású 3 állású 5 állású
potik hangerő, 2 hangszín hangerő, hangszín hangerő, felező-hangszín hangerő, hangszín hangerő, hangszín
szín sunburst fekete black cherry fekete fekete/ezüst

http://www.facebook.com/BurningSymphony
http://burningsymphony.uw.hu

Len