2012. május 22., kedd

Tanárki József - Eradication

Székesfehérváron valami van a levegőben... az Absent Distance, Eclipse of the Sun és a Sleepless után most egy újabb brutálisan jó csapatot, az Eradication-t volt szerencsém megismerni. A srácok már hosszú évek óta hajlítják a fémet és bár tavaly decemberben adták ki nagylemezüket, heteken belül újabb ütős anyag fog érkezni tőlük. Hogy kik ők, honnan jöttek, merre tartanak, arról Tanárki Józsefet, a csapat hathúrosát faggattam. :)

Köszöntelek haver itt a Blackbird Music Blogon. :)
Üdv mindenkinek, köszi a lehetőséget! :)

Elég régi zenekar vagytok már, mondhatni együtt nőttetek fel a csapattal. Volt itt név váltás, tagcsere, lemez, koncertek tömege. Hogyan foglalnád össze úgy röviden ezt a pár évet. 
A zenekart 2004-ben alapította Stigma néven 5 jómadár: Rimóczi Gellért, Páncél Krisztián, Csörgő Ákos, Baki Zoltán és Falvay Gergely. Nagyon trú blekk metálnak indult a csapat, majd a zenei készségek csiszolódása következtében megjelentek az old school death metal elemek is a számokban. A banda 2007-re 3 tagra redukálódott, ekkor csatlakoztam hozzájuk énekesként, ugyanis Gergő és Zoli elhagyták a bandát és más hobbi után néztek. Gergő egy igazi metál-történeti élő lexikonná gyúrta ki magát, míg Zoli gátlástalanul jó fotós és operatőr lett (a barátság természetesen nem szűnt meg), a későbbiekben majdnem minden promo fotót és a nagylemez borítóját is ő készítette el nekünk, amiért ezúton is nagy köszi jár neki. Gergő brutál angol szövegei után magyar szövegekkel folytattuk a metálkodást. Gyorsan csatlakozott hozzánk Alekker Milán, akivel ismét kiteljesedett a banda. Rengeteg koncertet adtunk 2009-ig, amelyek nagy részén Lucsányi Milán is velünk tartott vokalistaként - ők akkor Mortal Enemy néven indultak, amiből lett az Emotions Until Death, végül Sleepless néven tapossák mostanában a deszkákat -, felvettünk egy demot is, elkezdtünk egy másikat, de azt már nem fejeztük be, mert közben tanulmányi nehézségeim miatt feladtam az énekesi posztot és úgy döntöttem kiszállok a zenekarból (volt egy másik zenekarom párhuzamosan és soknak éreztem a kettőt együtt).
Ekkor csatlakozott Zoli nagy cimborája Kelner Péter a zenekarhoz és ekkor vették fel az Eradication nevet. Milán hónapokkal később átment a Stiff Bastard-ba pengetni, az én zenekarom pedig a kezdeti remények ellenére kezdett befagyni, így vettem egy koncertképes cuccot és visszaszáltam az Erekció-ba is gitározni. Egy ideig működött párhuzamosan a két banda, de végül eljött a választás, így maradtam az Eradication-ben. Ezután az új felállással rögzítettünk egy újabb demot, ezt már én vettem fel, de sajnos a hangzás nem sikerült túl erősre.  Koncertezés, számírás és már 2010-et írtunk, amikor Gellért bejelentette ősszel, hogy elzúz Dániába dolgozni, mivel a műtőssegéd pozíció vadgazdamérnök diplomával bármennyire is trú foglalkozás, nem fizet elég jól. Így még mielőtt felszállt volna a repülőre 2011 januárjában, gyorsan nekiálltunk felvenni az összes számot, hiszen a nagyrészét ő szerezte a daloknak és semmiképp sem akartuk veszni hagyni őket.  Ő ugyan gyorsan végzett a saját részeivel, de a Stigmatic Assessment nagylemez csak 2011 decemberre lett kész, de még ekkor sem voltunk elégedettek igazán vele. Közben sok ötletem volt már új dalokra és mivel megegyeztünk abban, hogy nem keresünk még egy gitárost és abban is, hogy a lemez így lesz jó (a borító viszont nagyon király lett!), lezártunk a zenekar történetében egy részt. Ezek után már az új dalokra koncentráltunk, megpróbáltam olyan riffeket írni, amely nem feltétlenül igénylik a ritmusgitárt, illetve Krisz a bőgővel is jobban előtérbe került. Így alakult ki a mostani négyes felállás, amivel a nemsokára megjelenő "Living in Sin without God" EP-t rögzítettük.

Miért nem voltatok elégedettek a cuccal? Szerintem elég ütős anyag lett.
A körülményekhez képest tényleg nem sikerült rosszul, de az időhiány (elég elfoglaltak vagyunk sajnos: munka, suli, stb...) szerintem érződik rajta egy kicsit. Persze utólag mindig okosabb az ember, szóval ha neked, mint hallgatónak tetszik, az nekem/nekünk öröm.

De azért gondolom vannak olyan nóták amik közel állnak a szívetekhez még így is. :)
Hát persze. Szerintem az összes... Játszani imádjuk őket és sokat játszunk is még a bulikon, sőt szerintem a Füstadó a zenekar "ars poetica-ja", azt a számot szerintem sose vesszük ki a koncertlistából. Igazából hozzám az összes dal kötődik, mert vagy a szöveget, vagy pár riffet írtam bele, Csöri és Krisz a kezdetektől itt vannak, néha próbán előkerülnek olyan ősi Stigma klasszikusok is mint a Bringer of War, szóval sose felejtjük el a dalainkat és szeretjük is őket nagyon. A lemezről a kedvenc dalom egyébként a Decayed, az volt az első igazán közös számunk Gellérttel és mindketten megveszünk a refrén halál egyszerű, de atom gonosz témájáért.

Az új anyag valóban, sokkal komplexebbnek és átgondoltabbnak tűnik. Ti hogy érzitek, miben lesz más, vagy esetleg jobb, az előzőnél?
Az új anyag rengeteg dolog tekintetében különbözni fog a régebbi dalainktól. Amikor Gellért kiszállt, kipróbáltunk pár srácot, de hamar rájöttünk, hogy csak kínlódás lenne, mind a 4-en iszonyatosan nyomulni akartunk, új dalokat írni, koncertezni, nem akartunk heteket hónapokat várni, mire az ötödik tag is 100% lenne, plusz Gellértet nem lehet helyettesíteni. A zenekar tagjai közt nagyon erős volt a barátság és most is az, bár akadnak nézeteltérések, de a Főnök megmondta, hogy az nem zenekar, ahol nem volt még verekedés. Szóval úgy döntöttem, hogy ideje kibontakozni. Alapból rengeteg dallam van a fejemben, imádom az apró trükköket, amitől izgalmasabbá válik egy-egy riff, szóval ezeket összegyúrtam és egy sokkal dallamosabb irányba indultam el. Mindemellett szempont volt, hogy ami felvételre kerül, az koncerten is úgy legyen eljátszva. Így a bőgőre is több teher hárult, majdnem ritmusgitárként használtuk az új dalokban. Végülis eljutottunk odáig, hogy sallangmentesen egy gitár, egy bőgő és dob felállásban rögzítettük az EP-t. Semmi plusz sáv nem lett felvéve és így is nagyon izgalmasnak érezzük, viszont koncerten is abszolút játszhatóak maradtak a dalok. A dalszerkezetekben változás nem igazán történt a lemez dalaihoz képest, vagy van visszatérő téma, vagy nincs...  :D Zeneileg érezhető  viszont a fejlődés, azért eltelt egy kis idő a lemez dalai és az új számok között.




Nem gondolkodtatok tiszta éneken, vagy helyenként egy-egy szinti sávon?
Mindkettő eszembe jutott már, még az EP és az új dalok előtt.  A többieknek alapból nem tetszett az ötlet a szinti tekintetében, aztán amikor felvettük a számokat rájöttem, hogy semmi szükség rá, így egy ideig nem lesz. Az ének dolgot Petire bízom, iszonyatosan jó hangja van hörgésre, károgásra és baromi jól illeszti a szövegeit a zenéhez. Ha ő egyszer úgy gondolja, hogy kipróbálja, mert úgy érzi, hogy azzal nyomatékosabbá tehet néhány részt, vagy egyszerűen csak muszáj neki, szerintem senki nem fogja ellenezni, de csak azért, hogy befogadhatóbbak legyünk, vagy lágyítsuk a zenénket nem fogunk dalolászni.

Lágyabb, akár érzelgősebb dalra akkor egyáltalán ne is számítsunk tőletek? :D
Érzelgősre nem igazán lehet. Peti szövegei elég kemények, az EP-re én is írtam egy szöveget, az sem a szerelemről szól. Szóval a csalódott tinilányoknak nem igazán tudunk vigasztaló kezet nyújtani... Viszont lesz egy lassabb, doom-osabb téma, de azt is inkább szigorúnak/szomorúnak tudnám jellemezni, mintsem érzelgősnek. Az érzelmeket szeretjük persze - régen vezettem le annyi dühöt, mint amikor megírtam egy-két riffet... :D

Hogy döntitek el, hogy egy adott nótának magyar, vagy angol szövege lesz?
Az angol az alapkoncepció mióta Peti énekel. Ő csak angolul ír, illetve ha valami ötletem van, én is inkább angolul fogalmazom meg. Magyarul korábban voltak ötleteim (amint az a lemezen hallható). Azonban nem kizárt, hogy ha találok olyan szófordulatot, amit csak magyarul lehet kifejezően dalba vinni pl: rohaggyá meg, akkor azt előfordulhat, hogy javasolni fogom. Bár két magyar szót már a Peti is hozzá tett a Melanoma GP című szerzeményhez, a kiállásnál tisztán érthető, mit is takar a GP rövidítés...

Van már pontos megjelenési dátum az EP-re?
Nap/óra/perc még nincs. Amint meglesz a borító és sikerült levédetni a dalokat, akkor fogjuk kitűzni. Sajna a borítón még erőteljesen megy az ötletelés, illetve szeretnénk az EP-hez egy megfelelő minőségű video-klippet is forgatni, szóval még az is kérdés, hogy összeigazítsuk-e a kettőt. Szerintem úgy lenne elegáns, plusz végre nem kell kapkodnunk, minden részletre figyelhetünk. Júniusnál azért nem akarjuk tovább húzni.

Utána pedig gondolom erőteljes EP bemutató koncertezés. 
Még egy utolsó pördülés lesz a nyáron július 12-én, ugyanis a Benighted-ot látja vendégül a Rocktogon. Itt fogjuk először játszani az EP dalait. A deszkákat pedig újdonsült cimboráinkkal a Sin of God-dal osztjuk meg a francia darabolóművészek elő-zenekaraiként.
Ősztől pedig beindítjuk a turbinákat ismét, szerencsére koncertekből sosincs hiány, köszönhetően az olyan bandáknak, mint a Sleepless, az Exodikon, a Cryptic Remains, az Absent Distance, a Toscrew, The Konstellation, Moratorium, Bloodiest vagy épp a Christian Epidemic. Úgy tűnik Fehérváron is egyre nagyobb érdeklődés mutatkozik irántunk, így sok bandát szeretnénk mi is vendégül látni, de külföldi zenekarokkal is keresem a kapcsolatot, valószínűleg egy nagyon kemény cseh banda télre már jön is hozzánk vendégeskedni. Meg akarjuk futtatni az EP-t az országban, meghát imádunk koncertezni, cimbizni, iszogatni, duhajkodni. :)


Jó hogy mondod... áruld már el könyörgöm, mi a tököm van Fehérváron hogy ilyen sok kegyetlen underground banda kerül ki tőletek... ? Absent Distance, Eclipse of the Sun, Stiff Bastard, Sleepless, ti... :D
Fehérváron egy nagy mocsár van szerintem aminek a gőzétől mindenki megkattant... Összefújta a szart a szél, ez egy nagy baráti társaság, ami pár évvel ezelőtt elkezdett összetapadni, mára pedig egy 30-40 fős horda lett, minden hétvégén 10-20-an összegyűlünk a kedvenc helyeinket, beszélgetünk, iszogatunk, mindig történik valami. Körülbelül egyszerre kezdtünk el 2003-2004 környékén zenélni. Mindenki játszott mindenkivel kb, az összes sulibuli színpadán megfordultunk, a Káosz (Tündével és Krisztával, remélem még emlékeztek rájuk) és a Hangosztás összefogták ezeket a zenekarokat és kiemelték a diáknapok és az iskolai hebehurgya széthulló bandák közül. Persze ott volt a Septic, Nullpont Energia, Grindman, CDT és Gutted, akiken felnőttünk és akiket imádtam és egyszer csak azon kaptam magam, hogy mindenki mindenkivel zenél, együtt sörözünk és bulizunk. Aztán jött a Fezen emelte a színvonalat és az elvárásokat, mi is folyton "versenyeztünk" - 'ú nézd má a Dominik milyen gyorsan duplázik, az Alekker hogy tolja az arpeggio-kat'. Tudat alatt húztuk egymást, megbeszéltük ki-mit-hogyan, rengeteget tanultam és tanulok ezektől az emberektől. Fehérvár egy nagyon bűnös hely, lassan csak zülleni járunk haza...   :D

Nos, akkor izgatottan várjuk az EP-t és a koncertjeiteket. A kedves olvasók, picit lentebb hallhatnak kis ízelítőt a cuccból. Neked pedig köszönöm hogy itt voltál, remélem még találkozunk! 
Nagyon köszönöm még egyszer a banda nevében a lehetőséget és Neked ezt a jó hangulatú beszélgetést, remélem a kedves Olvasó is talál érdekeset a kissé hosszúra nyúlott monológjaim közt!  :) Köszi mindent! \m/

http://www.facebook.com/eradicationhungary
http://eradication.bandcamp.com/ (letölthető a STIGMATIC ASSESSMENT című lemez)


Len