2012. április 24., kedd

Varjas Dániel ~ "...édesapám és a barátaim sokáig kételkedtek..."

A mai ismét egy különleges alkalom, ugyanis a vendégem nem egy zenekar, hanem egy kettős életet élő szuperhős, aki titkokban gitárokat készít, ezzel boldoggá téve a speciális igényekkel rendelkező gitárosokat. Varjas Dániellel beszélgettem. :)

Üdv itt a blogon már másodjára cimbora.
Szia! Üdvözlök minden kedves olvasót!

Az országban most hirtelen nagyon elszaporodtak a gitárkészítők. Téged mi motivált annak idején hogy neki állj fúrni faragni?
Mint mindig, egyedi akartam lenni! Mint sokan, először én is azt hittem, hogy a jó gitártól leszek jobb gitáros... Csak számomra sosem képviseltek akkora értéket akár a legdrágább sorozat gyártott gitárok. (nem estem hanyatt sem a Fender, sem a Gibson, sem az Ibanez csúcsmodelljeitől)

Először rögtön gitárt építettél, vagy még csak szétszedegetted, javítgattad a hangszereket hogy ismerkedj? 
A beállításokat mindig magamnak csináltam és emiatt nyilván szét is szedegettem a gitárjaimat, amikből  sokat okultam, például, hogy a gyárak sokszor ocsmány munkát végeznek. Az első komoly javításom építések előzték meg.

Sok félresikerült próbálkozás volt, vagy elsőre remekműved született?
Mikor az első gitáromat csináltam kb. 18 éves voltam. Annak ellenére, hogy ügyes ember hírében álltam mindig is, édesapám és a barátaim sokáig kételkedtek abban, hogy használható gitár lesz a mahagóni deszkákból. A szalagavatón sokak meglepetésére azon a gitáron játszottam, amiről azt hitték, még faldísznek is kevés lesz :)

Milyen faanyagokkal dolgozol legszívesebben? 
A szép fánál kevés dolgot szeretek jobban. Nagy kedvenceim a kevésbé elterjedt egzotikus fák, szépek, egyediek, különlegesek és ha jól szólnak, akkor teljes a kép :) Természetesen a klasszikus alapanyagokat sem szorítom háttérbe. Kedvenc fáim a wenge, a dió, az amaranth, a kőris és a juhar.

Tervezel teljesen egyedi saját formákat is?
Többnyire létező formákat gondolok át- ami jó, az jó alapon de nyitott vagyok minden elképzelésre. Egyébként teljesen egyedi formát szerintem nem nagyon lehet összehozni az izlésesség határain bellül, de a basszusgitár terveim szerintem elég sajátosak és amíg nincs megrendelő, titkosak is :D

Mennyire szoktál kísérletezgetni a dolgokkal?
Abszolút kísérletezős típus vagyok, persze ami bevállt, attól nehezen szabadulok meg. Csináltam már full scalloped/ kagylós fogólapú gitárt, legyezőbundos gitárt, használtam már olyan fákat, amiről fogalmam sem volt, hogy mi ( de tudtam, hogy jó lesz). Általában nem úgy csinálom a dolgokat, ahogy a „nagykönyvben” meg van írva, hanem, ahogy eszembe jut, amire lehetőségem van. Nem szeretem túlbonyolítani a dolgokat speciális szerszámokkal, összetett módszerekkel. Néha olyan megoldásokhoz folyamodom, amiket ha bevallanék nem vennének komolyan :D

Csak elektromos vagy akusztikus gitárok készítésében is érdekelt vagy? 
Eddig csak elektromosakat készítettem, de már tervezek magamnak egy dőltbundos, héthúros, akusztikus rettenetet.

Mitől jó egy gitárkészítő egyébként szerinted?
Ez a kérdés azért kényes téma számomra, mert tudok úgy válaszolni, hogy az alapján jó besorolást kapjak, de létezik olyan válasz is, ami szerint maximum kontár vagyok.
Ami igazán fontos szerintem az a passzió, tehetség, jó ízlés és a fejlődőképesség.

Szerinted miért éri meg jobban egyedi gitárt csináltatni mint vásárolni egyet a futószalagról? 
Ez számomra többek közt egy önmegvalósítási forma. A tetoválások is egyediek, nem futószalagról jönnek, ettől igazán szépek, beszédesek. Persze az általános megközelítés is teljesen helytálló: ha egyedit csináltatsz, akkor közelebb kerülsz álmaid gitárjához.

Szerinted létezik hogy egy gitáros megáll egy hangszernél, vagy nem lehet kibírni hogy újabb és újabb szépséggel bővítse a háremét? 
Ez az érem másik oldala…ahogy változik az ember, úgy változnak a hangszerével kapcsolatos elvárásai. Persze ha hatvan évesen megfogok majd egy gitárt, mindegy milyen lesz, mert nem én fogok rajta játszani, hanem ő rajtam. Egy is tud végtelen örömet okozni és ezer sem biztos, hogy kielégít. Az biztos, hogy még nem láttam az utolsó gitáromat. :)

Csak gitárokat fogsz alkotni, vagy a későbbiekben próbálkozni fogsz más hangszerekkel is?
Egyenlőre nem tervezek a gitártól merőben eltérő hangszerekkel foglalkozni, de nyitott vagyok mindenre, nem tudom, mit hoz a jövő.

Köszönöm hogy itt voltál, várom a további fejleményeket az újabb mesterműveidről!  
Én köszönöm, a kérdéseket! Remélem, hogy még hallani fogtok rólam. :)


http://www.facebook.com/profile.php?id=100001112646827

Len