2012. április 19., csütörtök

Szegvári András ~ Cort EVL Z-47/Vintage VS-6

A következőkben két gitáromat fogom bemutatni, egy Vintage VS-6-t, és egy Cort EVL Z-47 héthúrost. Az SG-khez mindig is húzott a szívem, a legelső gitárom is egy SG kopi volt (egy Epiphone SG Special), a kényelem mellett szeretem a formát is, van benne valami ördögi. A Vintage VS-6 tökéletes Gibson SG másolat, mahagóni test és ragasztott mahagóni nyak, rózsafa fogogólappal, két hangerő és két tónus potméterrel szerelve. Több mint 10 éves darab, még Kóreában készült. ( A mai Vintage-eket tudtommal Kínában gyártják.) Ebben az árkategóriában mindig jobban szerettem a használt gitárokat, különösen a 8-10 évesnél idősebbeket, mert ezek már nem vetemednek, és a hangjuk is szebb a fa száradása miatt, arról nem is beszélve, hogy imádom ha egy gitárnak lestrapált külseje van:) Eredetileg Wilkinson gyártmányú AlNiCo mágnesű króm fedeles pickupok voltak benne, de mivel valami metálosabbra vágytam a híd pickupot kicseréltem egy szintén wilkinson márkájú, de kerámia mágneses humbuckerre. Ezzel el is voltam egy darabig, de a tiszta témákhoz a humbucker hangja túl tompa volt nekem, ezért a nyaki hangszedőt egy single coilra cseréltem. Sajnos nem tudom milyen márkájú, annyit tudok róla hogy japánban készült. Ez egy P-90 felépítésű single coil, a mag mellett két oldalt két darab mágnes van, ezáltal nem visít annyira bántóan mint egy sima single coil, de mégis szépen csilingel. A két tónust és két hangerőt meghagytam, a single coilnak kell a külön tónus, mert rengeteg a magasa. A kulcsok wilkinson delux típusúak, teszik a dolgukat, sosem volt velük különösebb bajom. Hangja a klasszikus Angus Young féle SG-hang, és a mai modern metal balták közöt van, a nyak hangszedővel pedig gyönyörűen csilingel, kis torzítással bagyon jó blues hangzást produkál, visszavett tónussal jazzes. A nyaka valami fantasztikusan kényelmes, vékonyabb a klasszikus SG nyaknál, és mivel a nyak és a test a 22. bundnál találkozik, a magas fekvésekben is minden hangot el lehet érni még a mély húrokon is. Többnyire Dropped C hangolásban használom, 11-56os Ernie Ball húrokkal.
A másik gitárom egy Cort EVL Z-47. A formája a Les Paulra hasonlít, de annak az újragondolt változata. A letörések olyanok mint egy SG-n, és az ember könyöke kapott egys külön vályatot a testen. A teste szintén mahagóniból készült, de a nyaka juhar. Ez jót tesz, hogy a 7. húr ne maszatoljon, kicsit több a magas, de még így is rendesen fel kell tekerni az erősítőn a magasat. Ezzel a gitárral fel kellett adnom az öreg gitárok iránti vonzódásom, mert a héthúros gitár annyira új téma, hogy igazán nincsenek még „vintage” modellek. A gitárt passzív EMG-HZ pickupokkal szerelték, a hídnál kerámia, a nyaknál AlNiCo mágnesű H4 muzsikál. A híd pickup hangja a jól megszokott EMG 81-re hasonlít, de mivel passzív, kevésbé steril . A nyak pickupon gyönyörűen szólnak a szólók, kicsi letekert hangerővel a tiszta témák is, de ha a tónust is visszavesszük, teljesen használható jazz hangzás tudunk elérni, amit nem vártam egy ennyire Blackmetal külsejű gitártól. Ezt a girárt is két darab hangerő potival szerelték, de csak egy tónussal, amit kicsit bánok, mert szoktam használni a tónus potit a legtöbb gitárossal ellentétben. A nyak vastagnak mondható, de nem annyira mint egy Schecteré, és amúgy is szeretm ha van mit fogni ;) Csavarozással rögzítették, aminek köszönhetően a felsőbb hangokat lényegesen könnyebb elérni, mint az átlagos Les Paulokon. A matt festés elég hamar kifényesedett, alig várom hogy a fáig kopjon a festék a sarkoknál:) A húrláb Tone Pros rendszerű, testen átmenő húrozással, ami nagyon jót tesz a sustainnek. 11-48-as Ernie ball húrkészlettek használom, amihez plusszba veszek egy 58-as húrt hetediknek, Dropped Gisz hangolásban használom.



Len