2012. február 7., kedd

Kátai Tamás - Thy Catafalque

A kreatív és változatos zenék kedvelői valószínűleg nagyon jól ismerik már Kátai Tamás nevét. Hazánk egyik legnépszerűbb multiinstrumentalistája, nem olyan rég nagy lépést tett az új, Rengeteg című alkotásával. Erről beszélgettem a mesterrel. :)

Üdvözöllek Tamás a Blackbird Music Blogon! :)
Én is üdvözöllek, köszönöm szépen a meghívást.

A nem olyan régen megjelent Rengeteg című anyagod által ismertelek meg. Lenyűgöztél vele. :)
Úgy láttam a szimpatizánsaid szerint is ez az eddigi legjobb albumod. Te mit gondolsz erről?

Sokan hozzád hasonlóan csak ezzel az albummal ismerték meg a Thy Catafalque-ot, ami talán a nagykiadós háttérnek köszönhető, és nem is hallották a régebbieket. Viszont ez már az ötödik lemez, és tudom, hogy sokan vannak, akik inkább a Tűnő idő tárlatot, vagy a Róka hasa rádiót kedvelik (az első kettőt hagyjuk). Én személy szerint nem gondolom, hogy a Rengeteg minőségileg, vagy bármilyen szempontból értékesebb, kifejezőbb, vagy mondjuk így jobb lenne, mint az előző két lemez. Más. A mai napig nagyon szeretem a Tűnő idő tárlatot, ott találtuk meg a saját hangunkat, azt a hangulatot, azt a hozzáállást, ami érintetlenül megvan még mindig a TC-ben. A Róka hasa rádióra sok újdonság került, tiszta ének, erősebb hangzás, és a Rengeteggel is változott a forma, viszont semmiképpen nem alárendelő viszonyban látom ennek a három lemeznek a kapcsolatát, hanem mellérendelőben.

Sokat változott és mélyült a zenéd az évek során.Én nem gondolom, hogy mélyült volna, a Rengeteg éppenséggel bizonyos részein sokkal könnyedebb és könnyebben befogadható, mint az előző két album, most ilyen dalok születtek, nincs ezzel semmi baj. A mag viszont ugyanaz, a többi a héj, a ruha. Az pedig változhat, és szükség is van a változásra. Előre akarok nézni, nem céltalanul a múltban vesztegelni, elveszni. A mozgatóerő ugyanaz bennem a Tűnő idő óta. Ebben a vetületben, a tartalmiban nincs változás, a formaiban van.

Avant-garde Metálnak szokás nevezni a zenédet. Ez szerinted egészen pontosan mit jelent?
Ez csupán azt jelenti, hogy nem hagyománytisztelő, tradicionális metalról van szó. Nincsen azzal semmi bajom, hallgatok ilyesmit, de én mást akarok csinálni, más érdekel, nagyobb tér, nagyobb szabadság kell. Akkora formabontásról egyébként szó sincs, a Rengeteg esetében főleg nem, ennél sokkal elrugaszkodottabb zenék vannak a műfajban, a metalon kívül pedig még inkább, tehát ez az avant-gardozás inkább csak egy menekülő-útvonal, amikor valahogy körül kell írni, mit is hall az ember. Inkább arra utal, hogy mit nem. Én egyébként kifejezetten nem szeretem, amikor kizárólag azért hajigálnak bele mindent egy zenébe, hogy minden benne legyen - a legrémisztőbb giccseket lehet hallani ilyen esetekben.

Nagyon sok zenei elem található a dalaidban. Mesélnél róluk?
Egyszerűen csak arról van szó, hogy ha a hangulat valami olyan megoldást igényel, ami nem megszokott bizonyos zenei közegben, annak adok esélyt, és kipróbálom. Öncélúan nem használok össze-vissza mindenféle elemet, általában a harmóniára törekszem. Megpróbálok bízni az arányérzékemben. Az arányok megválasztása nagyon fontos.

Nincs túl sok videó kliped és azokban sem tűnsz fel. Miért?
A Microcosmoshoz készült egy klip, a Tűnő idő tárlathoz és a Róka hasa rádióhoz pedig kettő-kettő. Szerintem ez nem annyira kevés, bár a Rengeteghez egyelőre nincs semmi. Ezeket is én készítem, és most például már nyakig benne vagyok az új lemezben, és igazából sajnálom az időt arra, hogy összerakjak egy klipet a tavalyi albumhoz. Tudom, hogy kellene, de az új anyag érdekel már. De lehet, hogy erőt veszek magamon, és kikapcsolok egy kicsit ebből, hogy visszatérjek a Rengeteghez ennyi időre. A klipekben nem szereplek, nem nagyon motivál ez, nincsenek ilyen ambícióim, egyrészt nincs különösebb szereplési vágyam, másrészt a dalok szólnak valamiről, és sohasem arról, hogy játszom a hangszeren, meg ördögvillázok. Koncert ugye eleve nincs, tehát ezzel nem fogok bohóckodni.

Sok hangszeren játszol, multiinstrumentalista vagy. Bizonyára neked is van egy fő hangszered.
Hát én soha nem tanultam zenét, nem is tanultam meg se rendesen billentyűzni, gitározni meg mégannyira sem. Csak szeretem, amit csinálok, és nagyon szorgalmas vagyok, sokat foglalkozok a zenéimmel, és addig alakítom őket, amíg azt nem hallom, amit szeretnék. Mondhatom, elég nehéz volt idáig eljutni ilyen alibitudással, haha. Egyébként egy Korg N5 szintetizátor volt az első hangszerem, 1999-ben vásároltam, használtan. Azóta is ezen játszok, most is itt van mellettem, más szintim nem volt. Mondhatjuk, hogy a billentyűs hangszerek a fő hangszerem. Ezen kívül pedig van egy Ibanez RG7321-em, amit meg pár éve vettem, szintén használtan e-Bayről, addig gitárom sem volt. Ez ugye egy héthúros gitár, miután kicseréltem a pick-upot, már rendesen is szólt, nagyon szeretem. Ez a két hangszerem van, ez nem feltétlenül multiinstrumentalizmus, ilyen értelemben sem :).

Hogyan születnek a dalaid?
Leülök a hangszerhez és elkezdek játszani. Általában egy kis idő után jön valami épkézláb téma, ezt felveszem, és a írom tovább, tulajdonképpen ez ilyen egyszerű. Mondjuk általában, mikor másnap meghallgatom, már nem vagyok olyan lelkes, mert felszáll közben a vörös köd. De így szokott menni. Ahogy kitalálok valamit, már veszem is fel. Több ezer ilyen-olyan riff, vagy szintitéma van a gépemen, épp a múltkor csodálkoztam rá. Persze ebben benne van a rengeteg elrontott felvétel is. Amikor kezd kialakulni a dal, akkor szoktam a szöveggel bíbelődni, mert onnantól kezdve az fogja meghatározni az adott dal hangulatát. Az, hogy van pár király gitártéma még semmi. Az még nulla valójában. Ott van a lényeg, hogy hogyan építi fel az ember ezeket a köveket egymásra. Az épület a fontos. A tégla egy dolog, de ha nincs kötőanyag, ha nem a megfelelő darabok kerülnek egymás mellé, ha nem megfelelő az alap, ha ingatag a tető, az épület összedől. Vagy ronda lesz. És ez kisebb mértékben ugyan, de igaz egy lemez felépítésére is.

Milyen körülmények között szoktad rögzíteni a már kész számokat?
Nálam ha egy dal kész van, az már rögzítve is van, mivel eleve veszem fel az ötleteimet, tehát gyakorlatilag folyamatosan stúdiózok. Bár ez csak azt jelenti, hogy a PC-mre rögzítem a sávokat. A Thy Catafalque sosem volt igazi stúdióban, minden otthon készült, még a mastering is. A körülmények pedig az albérlet, ahol a barátnőmmel lakunk, 30 négyzetméter, szoba a konyhával egyben, ott zajlik a felvétel a sarokban.

Nagyon érdekes, komoly szövegeket írsz, mi inspirál amikor megírod őket?
Nem tudom, ezek csak kijönnek. Ami biztos, hogy a Nyugat szerzőit, vagyis a XX. századi magyar irodalmat nagyon szeretem, ezt azt hiszem, lehet nyugodtan forrásnak tekinteni.

Valaha meg fognak szólalni a dalaid közönség előtt is?
A Gire-ral sok koncertünk volt. A Thy Catafalque viszont nem koncertzenekar, eleve itt egyedül vagyok. A dalírás foglalkoztat, a fellépés nem annyira. Illetve annyira nem, hogy színpadra vigyem a dolgot, túl sok herce-hurcával járna, például kezdjük ott, hogy meg kellene tanulnom a dalaimat, haha. Meg még kellene egy komplett zenekar énekessel együtt, akiket valaki ki is fizet. Ráadásul én ugye Edinburghban lakok, próbák hogy, hol? Munkahelyemről sem mehetek szabadságra csak úgy. Nem érdekel az egész, csinálom inkább azt, amihez van kapacitásom. A Gire-ral imádtunk koncertezni, gyerekkori barátok voltunk, a mai napig a legjobb barátaim, életem legnagyobb élményeit kaptam ott, de ez így teljesen más lenne.

Gondolom nem igazán ülsz tétlenül és már dolgozol új zenéken is.
Igen, írom az új anyagot. Nagyon sok még a munka.

A Thy Catafalque-n kívül van más projekted is?
Nincs, ebbe fektetem minden megmaradó energiám és időm.

Tamás albumát jelölték a Metal Storm Awards 2011-re avant-garde/experimental metal kategóriában. Illene szavazni! :)

http://www.metalstorm.net/awards/categories.php?cat_id=32



www.reverbnation.com/thycatafalque
http://season-of-mist.com/bands/thy-catafalque

A Tűnő idő tárlat meghallgatható itt: http://thycatafalque.bandcamp.com/album/t-n-id-t-rlat
A Róka hasa rádió itt: http://thycatafalque.bandcamp.com/album/r-ka-hasa-r-di

Len