2012. február 9., csütörtök

Horváth Attila ~ Schecter Elite 007/Epiphone Les Paul/Ibanez RG 527R ltd

Sziasztok, Horváth Attila vagyok, a Reason gitárosa/dalszerzője. Len felkérésének örömmel eleget téve szeretném veletek megosztani, hogy milyen szempontok alapján választok hangszert, mitől érzek egy gitárt sajátomnak, és hogy annak ellenére, hogy 18 éve zenélek, mennyire kevés hangszerrel volt dolgom eddigi pályafutásom során. Nem szeretném millió hangszer-paraméterrel untatni azon olvasókat, akiket a zene technikai oldala hidegen hagy, de a fő hangszerem legfontosabb adatait részletesebben is leírom.

Már az elején leszögezném: fogalmam sincs, hogy mitől jó egy gitár. Nyilván vannak preferenciáim forma, felszereltség, elektronika, szín és faanyagok terén, de ez nálam úgy történik, mint a szerelem. Meglátom, és tudom, hogy Őt akarom. Ezután következik az udvarlási fázis, ami hangszerek esetében szerencsére csak az anyagiak megteremtésére szorítkozik.
Slash az oka mindennek, miatta akartam gitárt nyüstölni, és zenekart alapítani. Első gitárom egy
Hohner Rockwood LX250G, Les Paul fazonú gitár volt. Erre volt keret, de azért meggyászoltam, amikor a nagyobb jó érdekében továbbadtam rajta. Slash miatt annak ellenére leírhatatlanul vonzódom a Les Paul-okhoz, hogy tekintélyes kézméretemnek nem fekszik túl jól a 24 ¾-es menzúra. Annyira belém égett a Les Paulok hangzása, hogy kedvenc alapfa-kombinációm a mahagóni juhar toppal lett.

Az első szerelem ezután jött, 1998-ban, egy hangszerboltba toppanva. A hangszer azóta is a szívem csücske, és csak számíró-gitárként emlegetem. Inspiráló hangszerem egy Epiphone, Les Paul, akácméz színű, éger testű, birdseye maple fedlapú példány. 10-52-es húrokkal nagyon masszív hangja van, főleg hogy a hídnál egy felezhető Seymour Duncan SH4-es hangszedő figyeli a húrok rezgését. Annak ellenére, hogy teste égerből van, meglepően hozza a Les Paulra jellemző fütyülős lead hangzást. Sohasem válnék meg tőle.

A második csapás inkább egy szerető, de kétségkívül csinos darab. Ez egy Ibanez RG 527R ltd gitár. Gyönyörű gyöngyházfekete színű, fordított fejű, hologramos cápafog berakású hangszer, Egde tremoló rendszerrel. 1995-ös japán gyártmányú, limitált darabszámú modell, igazi ritkaság. 2000 környékén került hozzám. Akkoriban John Petrucci-lázban égtem, tremolózni akartam, meg fénysebességgel játszani. Hatalmas csalódás volt az, amikor a Scenes turné budapesti állomásán Petrucci, az Ibanezzel szakítva, már Music Man gitárokon játszott. Szeretem, mert nagyon sokoldalú, „azzá válik, amivé csak akarom”, remek ágyas, üdítő, de hát nem mahagóni! Általában jobban szeretem a tradicionális hangszedőket, de ezt egy SD Paralell Axis Trembuckerrel tettem igazi metálgitárrá. Bevallom, egyszer túladtam rajta, de 2 év után csak visszakerült hozzám.

Végül jöjjön az a hangszer, ami már 2004-óta az első számú gitárom és a 2010-ben megjelent Halcyon Days albumunk gitársávjait is ezzel rögzítettem. Ez egy Schecter Elite 007-es 7 húros gitár. A mostani Schecterekről nem sok jót hallottam, de ez a hangszer egy kiválóan sikerült darab. Régóta keresgéltem már 7 húros gitárokat, mivel a koncertprogramunkban fel-fel bukkantak Type O Negative dalok is.
Egy barátom hívta fel a figyelmem a márkára. Annyi információm volt, hogy a hangszerek Koreában készülnek, és hogy Jeff Loomis is ilyeneken játszik, bár akkor még ez nekem semmit sem mondott. Ezen kívül az amerikai anyavállalat akkoriban az összes gitárjának a beállítását és minőségvizsgálatát az USA-ban végezte. Mióta megvan, oktávállításnál több feladatot nem adott nekem.
A többséggel ellentétben nekem nem jött be a klasszikus C-forma, de ebbe a szögletes szarvú, erősen aszimmetrikus formába azonnal beleszerettem. A mahagóni test tigriscsíkos fedlappal és testen átmenő húrozással adja meg a gitár Les Paulos hangkarakterét és a rendkívül hosszú sustaint. Kézenfekvő választás volt számomra, hogy a bridge hangszedőt itt is Seymour Duncan JB-re cseréljem, persze a héthúros változatára. Szerintem ettől a gitárnak kellően vaskos hangkarakter mellett megmaradt az a tulajdonsága, hogy kiszóljon a zenekari hangképből. A neck pick-upot pedig az Seymour SH1-es 7 húros megfelelőjére cseréltem. Ennek a hangszedőnek kisebb a kimeneti jelszintje, és eléggé hozza a Les Paulokra jellemző szólóhangokat.
Nyaka nagyon szép, csíkos mintázatú juhar. Ebben az árkategóriában ritkán láttam ilyet. Kizárólag azért ódzkodom a fekete gitároktól, mert a festék bármit képes elrejteni. Az én gitárom see-trough black lakkozású, így nem kell lemondanom az elegáns külsőről, és a fa erezete bizonyos szögekből jól látható. Hangszedői felezhetőek, és nagyon érdekes hangszíneket lehet kihozni belőlük, ezekkel azonban kizárólag stúdióban élek, mert koncerten gitározni szeretek és nem kapcsolgatni. Korábbiakban említettem, hogy a Halcyon Days c. albumunk összes dalát ezzel a gitárral vettem fel. Úgy gondolom az anyag remek referencia arra, hogy a hangja hosszabb távon sem válik unalmassá; számomra Ő az ideális hangszer. Töltsétek le az albumot ingyen, és ítélkezzetek felette magatok!
http://www.reason.hu/download.html



Len