2011. december 15., csütörtök

Bori Sándor ~ GPD 8 húr

Hazánk egyik legkedveltebb Underground zenekarának, a Watch my Dying gitárosát Bori Sándort kértem meg ezúttal, hogy beszéljen nekünk az egyedi gitárjáról! :)

Üdvözlök minden érdeklődőt!
Sanyi vagyok, a Watch My Dying extrém metál zenekar gitárosa, és azt a felkérést kaptam, hogy mutassam be a GPD 8 húros gitáromat.
Röviden szólnék pár szót arról, hogy miért is döntöttem a gitárkészítés mellett, ugyanis nem feltétlenül bonyolultabb, mint hangszert rendelni külföldről. Rájöttem, hogy kipróbálni se így, se úgy nem lenne alkalmam, itthon ugyanis egy fia 8 húros sem volt eladó. Megnéztem, kik készítenek 8 húros gitárokat. Ibanez-fan sosem voltam, ami csak azért vicces, mert talán életem legkényelmesebb gitárja, ami a kezemben volt, épp egy Steve Vai modell, de ez most mindegy:-) Az ESP-ből próbáltam 6 húrosokat itthon, de úgy éreztem, annyira nem jó, mint amennyibe kerül. Lassan kezdtek körvonalazódni a szempontok:
- mindenképpen magyar gitárkészítőt szerettem volna, lehetőleg kevésbé ismertet, mert szentimentális vagyok, és hiszek a mesékben meg a mikulásban:-)
- rövid határidő legyen (kb 2 hónap), ne tartson tovább, mint egy hangszer-rendelés
- ne legyen drágább, mint egy ESP
Így találtam rá Gerstmájer Istvánra, aki nagyon szimpatikus volt már az első beszélgetésünk alkalmával. Tudni kell, hogy a munkáit nem ismertem, de hogy Terence Hill-t idézhessem: „Én szeretek kockáztatni”. A test alakját építész lévén magam terveztem. Fordított fejűt akartam, hogy a vastag húrok legyenek a leghosszabbak. A gitár teste és nyaka mahagóni, testen (sőt nyakon) átmenő húrozással (a tremolo divatemberség), a nyak bele van ragasztva a gitár testébe, és egész végig ér. Tettünk egy kőris top-ot, két okból: 1- nem tetszett nekem a mahagóni fa megjelenése a testre; 2- Eredetileg mattfekete gitárt szerettem volna, látszó erezettel, de erre a mahagóni nem igazán alkalmas; 3- úgy éreztem, hogy a top jót tehet a hangnak. A test összvastagsága 42 mm (nem vicc). A fogólap wenge lett, minél feketébbre pácolva. 24 bund, semmi berakás, ami ugye szintén divatemberség. 1 humbucker, hangszínpoti pedig nem kell (tegye fel a kezét, aki valaha használta?). a húrlábat szintén István készítette, nagyon jó minőségben, ha jól emlékszem, Aluminiumból.
A gitárba eredetileg Saymour Duncan Blackout pickup volt, ami teljesen jó, csak hát István által megismertem a Sublime pickup-okat, amivel szerintem a régi és semmit sem változó hangszedők, mint pl. Az EMG is, nem tudnak versenyezni.’SublimePickup András’ egy kreatív és tehetséges magyar srác, aki a garázsában jobb hangszedőket csinál (ráadásul bármilyen megjelenésűt), mint amit ezek a nagy cégek forgalmaznak. A hangszedőt egyedileg fejlesztettük ki, azaz elsősorban Szabó Viktor, a WMD másik gitárosa és András együtt alakítgatták, én csak a legvégén voltam jelen. A végeredmény olyan lett, mintha a gitározásom alatt folyamatosan slappelne valaki egy basszusgitáron, plusz az erősítőn a magasakat le kellett venni kb a 10%-ára. A tiszta hangja pedig olyan, hogy azóta nem cserélek húrkészletet:-), és végre értem, amit játszok, akkor is, ha rossz a színpadi hangosítás. Szóval kár, hogy szitárkészítést nem vállalnak...