2011. szeptember 29., csütörtök

Urbán Ernő - A frontvonal mögül

Kicsit hagyjuk a hátunk mögött a zenészeket és nézzük meg mit is csinálnak és milyen nehéz dolguk van velünk azok a szakembereknek, akik velünk dolgoznak, miközben játszunk nektek, vagy épp amikor lemezt készítünk nektek. Urbán Ernővel beszélgettem, az ERLA Sound & Light Bt. vezetőjével. Olyan hazai és külföldi nevekkel dolgozott együtt mint a Vad Fruttik, Brains, Omen, Ossian, Hajós András, Deák Bill, Subscribe, Napalm Death és olyan fesztiválokon hangosított mint a Rockmaraton, Fishing on Orfű, PEN... hogy csak párat említsek. :)

Ugye rólad tudjuk, hogy már hosszú évek óta foglalkozol hangtechnikával. Egészen pontosan ez az életed. Mi az, ami miatt úgy döntöttél hogy ezt a pályát választod?
Nem volt határozott döntési helyzet, mindig ilyesmivel foglalkoztam. Olvastam, utána néztem, javítottam az eszközöket, fejlesztettem magam. Ez egy soha véget nem érő folyamat. Minél többet tudsz, annál inkább rájössz, hogy mennyi minden van még.

Milyen képzéseket végeztél el, mire ide jutottál?
Szakmai önéletrajzomba benne van: műszerész, hangmester, színpadtechnnikus....és sok sok munka, jól elvégzett feladat, elkövetett hibák, melyek a legnagyobb iskolái a szakmának.

Mennyire fontos egy hangmérnöknek/hangtechnikusnak/szakembernek hogy ismerje a hangszereket közelről, esetleg tudjon rajtuk játszani?
Változó, de ha nem stúdió munkáról van szó, akkor nagyobb arányban van a technikai -műszaki ismeret, mint a hangszeres tudás. Persze a hangszer ismerete elkerülhetetelen. De egy produkcióval érkező zenekar esetében, sok beleszólás nincs a hangszerelésbe, vagy zenei dolgokba: itt a műszaki ismereten, az eszközök, a felszerelés ismeretén kívülarányérzék kell!
Egészen más "fület" igényel egy élőzenés produkció, egy színház, egy stúdió és egy tv műsor!

Te játszol valamin?
Magam szórakoztatására gitározom, de nem komoly szinten(sajnos nem fektettem bele elég eneregiát...), illetve otthon összeraktam egy kis midi stúdiót amivel szószerint játszom....

Építettél már nyilván erősítőt, hangfalat, keverő stb, hangszerkészítésel is próbálkoztál már?
Erősítőt és hangfalat a kezdeti időkben, amikor még szinte elérhetetlen volt a gyári felszerelés... ma már egyszerűen nem éri meg. Aki nem hobbiból épít, hanem munkavégzésre az zsákutcában van!

Inkább az élőhangosítás, vagy a stúdió felvétel az ami közelebb áll hozzád?
Inkább az élő hangosítás, talán nagyobb a tapasztalatom ezen a területen.

Dolgoztál már együtt nagyobb, ismertebb nevekkel? Milyen tapasztalataid voltak velük?
Tulajdonképpen a magyar élvonal szinte minden zenekarával(honlapon van referencia lista)
Tapasztalat? Változó: ha korrekt felszerelást viszel, korrekt kollágákkal és kommunikálsz, nem szokott gond lenni !
Első időben volt nehéz elfogadtatni magunkat. Nap mint bizonyítani(ma is ezt teszem). Ma sokszor elég a cégnevet mondani és elfogadják amit kínálunk!
Általában a tehetség és az arc fordított arányban van! :-)

Milyen negatív tapasztalataid vannak zenészekkel kapcsolatban?
Ezt sör mellett. :-)

Ahogy haladunk a korral, egyre több és nagyobb kihívás áll az utatokba, beszélnél ezekről egy kicsit?
Komplett fesztivál kivitelezések - azok mindig nagyon komplex feladatok, 100-as nagyságrendű zenekar, időjárás, kordon, színpad, hang-fény, tetők és 3o-35 ember kordinálása, logisztika - és nehéz munkák a nagy céges rendezvények!
Pont a fesztiválok ellenoldala: vizuáltechnika - csillogó eszközök - halk zene..... tiszta kábelek. :-)
Ez egy hálátlan szakma! Ha minden rendben van, az természetes ha a legkisebb hiba is felmerül már jelzi a zsűri!
Ráadásul egy-egy szubjektív műfaj... valakinek kevés a gitár.... nekem elég! Valamelyik terem akusztikája jó, valamelyik botrány!
A hallás, a kor előrehaladtával változik. A fül átviteli karakterisztikája változik: minden rendezvényen van legalább egy nyugdajas "hangmárnök" a közönségben. :-)
Azért valahol mégis hálás. Évente közel 8oo-1ooo rendezvénybe működünk közre! Fejlesztjük eszközparkunkat. !Konkurensek vagyunk és vannak konkurenseink !

Tanárnak adtad a fejed, ugye innen ismerjük egymást mi is. :) Sokan szeretnének ilyen pályán tanulni, vagy leglalábbis foglalkozni a hangtechnikával?
Nekem van egy pedagógus végzettségem: de azt, hogy tanítok azt nem annyira szeretem használni: helyesebbnek gondolom ha azt mondom: arról beszélek amit csinálok!
Talán nem tévedek ha a hallgatóim is kedvelik azt, hogy bizonyos területeket gyakorlati ember mondja el számukra!
Ami pedig különösen kedves számomra: amikor volt hallgatóimmal dolgozunk együtt, mint kollégák, vagy keresnek a mai napig 4-5 évre visszamenőleg is technikai segtsígért, vagy csak szakmai dolgok miatt és nekem is segítenek olyan területeken, ahol ők a jártasabbak!

Mit javasolnál az ifjú hanggal foglalkozó generációnak?
Kellő szakmai alázat, félmegoldások kerülése, és tanulni - kérdezni, hibázni és újrakezdeni és újra és újra.....:-)

Köszönöm hogy elvállaltad, sok sikert szeretnék kívánni a további munkásságodhoz.
NAGYON megtiszteltél!

Ernőről még fogtok hallani a közeljövőben ;)

http://www.erla.hu